De keiharde realiteit in de eventbranche: faillissementen, ontslagen, deuren sluiten...

08-07-2020 - EVENTBRANCHE CORONA - Nu de wereld van live communicatie en experience marketing de verruiming van de Corona regelgeving probeert te pakken als nooit te voren, schiet onze eventbranche in een onzichtbare spagaat. Aan het ene uiterste bedrijven die flexibel genoeg zijn om mee te bewegen met de online eventmogelijkheden en de kleinere events en aan de andere kant die binnen de verruiming simpelweg niet rendabel kunnen zijn...

De harde realiteit ligt dan ook op onze bureaus, in onze mailboxen en in onze EventBranche Crisismonitor. Faillissementen, ontslagen, reorganisaties zo je wilt, deuren die sluiten. De lijst wordt langer en langer en het einde lijkt nog niet in zicht, waarbij vandaag de RAI een grootse reorganisatie afkondigde...De RAI ons vlaggeschip in de internationale markt. Sterker nog met de zomermaanden die naderen houdt de branche haar hart vast en lijkt de lijn van de voorspelde vloedgolf aan faillissementen in de crisismonitor steeds meer op te slokken:

De branche splitst zich...

Sinds 1 juli is de verruiming van kracht. EventBranche.nl probeert met alles wat we kunnen evenementen te laten zien die de verruiming correct invullen en dus voorbeelden zijn voor alle merken, alle bedrijven, alle organisaties dat er weer wat kan. Daarbij kijken we soms met meer dan grote verbazing naar evenementjes die even uit de grond gestampt worden en waar alsnog de bezoekers op 1,5 centimeter op elkaars lip zaten. Dodelijk voor onze branche! Maar voor een groot deel van onze sector zijn zelfs die perfecte events niet afdoende. De 1,5 meter afstand drijft locaties, cateraars, decorateurs, verhuurders, etc etc tot wanhoop. Want wat is het een genot om weer samen te zijn om live communicatie en experiences neer te zetten, maar hoe maak je het rendabel.

Daar ontstaat ook de splitsing in onze branche: aan de ene kant eventbedrijven als bureaus, audiovisuele en evenemententechniek bedrijven, een enkele andere toeleverancier en zelfs een aantal nieuwkomers die ons aan de hand nemen om online beleving, interactie en netwerk te bewerkstelligen. Logisch want opdrachtgevers, merken en bedrijven, veelal met hun werknemers en team thuis, proberen met hun communicatie alsnog impact te maken. Dan maar online, zo lijken de meeste opdrachtgevers te denken. Dat bleek al in de crisismonitor van mei 2020:

 

Tel daarbij op dat opdrachtgevers aangeven in grote percentages nog wel degelijk over budget te beschikken, ligt daar voor een deel van de branche een overlevingskans. Nu er live ook weer wat mogelijk is, zien we hybride events, hybride gasten en allerlei trajecten waar de krachtenvelden van de digitale mogelijkheden en de kracht van live elkaar vinden. Een serieuze opleving die voor enkele bedrijven tot overleving zal leiden.

De donkere kant...

Maar dan is daar nog de andere kant. De kant van de evenementensector waar de faillissementen, de ontslagen, de gesloten deuren met de zomer in aantocht elkaar steeds sneller zullen opvolgen. Valt die bedrijven iets te verwijten? Spelen zij niet snel en flexibel genoeg in op de tijdelijke of deels nieuwe realiteit? Nee, daar zou je al die bedrijven enorm tekort mee doen. Het is gewoon een feit dat deze bedrijven leven en omzet maken daar waar mensen elkaar in grote getalen ontmoeten, daar waar we met complete belevenissen communiceren en marketing bedrijven. Een deel van het fundament van ons vak. Laat deze beroerde crisis nou net dat deel plat hebben gelegd. En met 1,5 meter afstand lijken deze omzet-evenementen niet snel terug te keren. Voor 100 personen cateren is erg lastig rendabel te maken, dat geldt ook voor die vrachtwagen van de vehruurder, de bureaus met tientallen hostessen, eventpersoneel en zeker ook locaties met hun hoge vaste lasten.  

Het is echter de realiteit. De keiharde realiteit. Dus komen berichten over faillissementen, gesloten deuren of complete reorganisaties niet als verrassing, maar doen ze wel ongelooflijk veel pijn. Wat er nog rest?

1. Pak de verruiming tot in de absolute perfectie. Ieder live moment dat nu plaats vindt moet niet alleen keihard effectief, impactvol en vol beleving zitten, het moet ook nog eens strikt volgens alle regels en protocollen zijn. Ons advies: better safe than sorry, zorg voor goede ventilatie, houd die 1,5 meter consequent in de gaten, zorg voor perfecte hygiene en crowd control, soepele doorstroom, catering volgens de regels en bovenal: effectief!!! Laat de kracht van LIVE nu samen komen met onze capaciteit om perfect ontmoetingen te organiseren. Aan ons als EventBranche.nl en Evenementeorganiseren.nl om de vele tienduizenden bezoekers van onze media te laten zien wat er kan, dat het veilig kan en dat hef effect heeft. Dus deel je event cases, zet ze in de spotlights, want we moeten net als tientallen jaren geleden opdrachtgevers weer overtuigen...

2. De lobby. Het Eventplatform zit aan de goede tafel, met de goede ministers. De gesprekken zijn effectief, de grotere verruiming vanaf 1 juli komt daar uit voort. De toevoeging van meerdere SBI-codes...en toch: is het genoeg? De lobby, uit naam van Frans van Drimmelen en het Eventplatform, heeft afgesproken dat als het vastloopt, als de hulp er niet komt, dat er dan aan de bel getrokken wordt en alsnog het Malieveld een optie is. Wat ons betreft moet en we de cases van punt 1 overal laten zien en naar toe sturen, moeten we merken die durven proactief benaderen, MKB-ers de eerste karren laten trekken...'We zitten allemaal in dezelfde storm, maar allemaal in een ander bootje', aldus Jeroen en Agnes van het MindCenter dat vandaag bekend maakte de deuren te sluiten.

Daarbij zal een ieder zijn / haar eigen afweging moeten maken: ga ik als locatie mijn accommodatie voor meerdere dagen verhuren aan bedrijven die dan in twee a drie dagen interne communicatie opnemen voor de komende maanden in de nieuwe studio op locatie, die daar hun sollicatie gesprekken voeren, hun visie in kleine groepen delen, kleine groepen relaties uitnodigen, een congres in vier kleine groepen neer gaan zetten...maar zo lang corporates en bedrijven de deur niet uit mogen is onze branche voor een groot deel afstervend. Afstervend juist op het moment dat ons Jaar van de Doorbraak op de agenda stond. En ook al moet een ieder een eigen keus maken, blijf ik in deze branche, gooi ik mijn bedrijf om naar de hopelijk tijdelijke realiteit, zet ik wat in de koelkast voor straks, feit blijft dat de experience economy verre van dood is en dat er ook aan het eind van onze tunnel weer fel zonlicht laat schijnen. In de tussentijd moeten we in ieder geval daar waar mogelijk onze kracht, kwaliteit en expertise laten zien: online, hybride of live.

 

#eventhartonderderiem

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners