Eventtalent+Noa+van+Benthem%3A+experience+marketing+wordt+persoonlijker+en+in+co%2Dcreatie
Nieuws

Eventtalent Noa van Benthem: experience marketing wordt persoonlijker en in co-creatie

Tot nummer drie tijdens de IDEA Talent Scout, met de beste eventtalenten van Nederland, werd Noa van Benthem (NHL Stenden) verkozen. In haar visie op de toekomst van live communicatie en marketing events zij zet onder meer in op co-creatie met de bezoeker.

Naam: Noa van Benthem

Leeftijd: 21 jaar

Woonplaats: Sint-Jansklooster

Opleiding: Leisure & Events management

Waarom ben jij een aanwinst voor onze branche?

"Oplossingen zijn er altijd, soms moet je ze even zoeken, ook in lastige en onzekere tijden. En dat zoeken, dat doe ik graag. Op een positieve en creatieve manier werk ik graag met mensen samen, leer ik van mijn ‘fouten’ en ben niet voor één gat te vangen. Ik stel hoge eisen aan mijn eigen werk, wat ervoor zorgt dat er hoe dan ook iets waardevols neergezet wordt. Met deze inzet ben ik ervan overtuigd dat ik een aanwinst voor jullie/onze branche ben."

Wat was jouw pitch tijdens de IDEA Talent Scout, waarom sprong je boven de rest uit?

"Tijdens mijn pitch wilde ik graag laten zien wie ik als persoon ben. De hele evenementensector draait namelijk door en mét mensen, iets waar persoonlijk contact dus van groot belang is. Door te laten zien wie ik ben, kunnen mensen de indruk krijgen in wat ik uitstraal, welke energie ik bij me draag, waar ik sterk (en misschien ook wel zwak) in ben. Zo weet je wat je aan me hebt, simpel gezegd… ðŸ˜‰."

"Natuurlijk was er ook een richtlijn die we vanuit IDEA  hebben gekregen, waar de pitch van alle deelnemers op gericht moest zijn. Dit was deze editie: waarom ben jij het nieuwe aanstormende talent? Deze vraag heb ik met name beantwoord in wat mij inspireert aan het vak: De regisseur kunnen spelen in de beleving van een klant of bezoeker. Ik denk dat elke deelnemer met zijn pitch – die ik gezien heb- er op zijn eigen manier bovenuit sprong. In mijn geval deed ik dat door een dosis humor in mijn filmpje te gooien."

Wat is jouw visie op de toekomst van live communicatie en experience marketing? Waar zie je kansen? Waar zitten de grootste uitdagingen?

"Om te beginnen, ik zie een positieve toekomst voor me als het gaat om de gehele evenementenindustrie. Vooral omdat ik denk dat er veel gaat veranderen, kijkend naar de huidige trends en ontwikkelingen. ‘Experience’ is er weinig geweest afgelopen twee jaar, natuurlijk vanwege de coronacrisis. Ondanks dat ik liever niet spreek over deze crisis, heeft het toch een aantal belangrijke ontwikkelingen met zich meegebracht voor onze industrie. Waar wij als mens altijd naar het uiterste, beste en extreme streven, met nieuwe uitvindingen, nooit-eerder-vertoonde situaties en grote mensenmassa’s. Is er een tijd gekomen dat dit niet meer de boventoon gaat voeren in evenementen. De toekomst van experience marketing zal persoonlijker worden. Wat is er nu echt nodig om de boel te vermarkten en wat doet er eigenlijk niet toe? Welke poespas heeft geen invloed op onze beleving en welke pure vormen grijpen ons wel aan? Puur- en echtheid, met de benodigde innovatie om dit te versterken. Deze ontwikkeling zie ik als een kans, maar tevens als een bedreiging. Want durven wij toe te geven aan die échte beleving?"

"In mijn ziens is er een andere levensstijl ontwikkeld waar men een bepaalde draai in heeft gevonden. Van hot naar her reizen, naar thuiswerken. Van het ontmoeten van mensenmassa’s op evenementen, naar samenkomsten met een klein clubje vrienden. Hierdoor verwacht ik dat bezoekers steeds bewuster dingen gaan ervaren en beleven. Deze bewustwording creëert voor de hele evenementenindustrie kansen, zoals de bereidheid van bezoekers om ‘mee te werken’ aan het neerzetten van een beleving. Co-creatie, de inzet van bezoekers gaat belangrijker worden. Bezoekers willen zelf meer bepalen, wat ervoor zorgt dat er uniekere en verschillende belevingen op één event neergezet kunnen worden. Mensen willen voelen dat ze onderdeel zijn, dat het event zonder hen er niet (op dezelfde manier) was geweest. Je kunt het realiseren van deze co-creatie zien als een uitdaging voor de huidige en toekomstige eventmanagers, maar eenmaal bij het integreren van deze ontwikkeling, denk ik dat er veel deuren zullen openen."

Van alle trends en ontwikkelingen, op welke zou jij vol in willen zetten?

"Ondanks dat ik geniet van het verdwijnen in de mensenmassa’s en gelijkgestemdheid van grote groepen mensen, zou ik vol in willen zetten op de trend waarbij kleinschaligere evenementen een hoofdrol inspelen. Mede dankzij de persoonlijke aandacht die je als eventmanager aan je bezoeker kunt geven, denk ik dat -eenmaal geïntegreerd- kleinschalige evenementen steeds gewilder gaan worden. Events met bezoekers die op één lijn zitten: effectief, waardevol en betrokken. Voor welk soort event je ook maar wilt organiseren, kleinschaligheid zorgt voor betrokkenheid. Betrokkenheid zorgt voor verbondenheid. Verbondenheid zorgt voor loyaliteit. En loyaliteit is betrouwbaarheid. Betrouwbaarheid zowel tegenover de klant, als tegenover je betreffende merk en doel."

Stel je bent een bureau en je mag pro-actief een merk, bedrijf of organisaties benaderen voor een tof concept. Welke zou dat zijn en wat zou je voorstellen?

"Toevallig kreeg ik zo’n soortgelijke vraag tijdens de IDEA Talent Scout, haha. Toen stond ik met zenuwen te brabbelen dat ik hoe dan ook ervoor wil zorgen dat bezoekers een waardevolle herinnering mee naar huis zouden krijgen. Nu ik de vraag opnieuw krijg, zou ik eigenlijk hetzelfde antwoord geven. Stel ik zou een bureau zijn, dan zou ik ervoor kiezen elke klant, bezoeker of stakeholder een waardevolle herinnering mee te geven. Het event wat ik voor ze organiseer is dan geen ‘moment’, maar een reis. Een reis vanaf het begin van onze kennismaking, de voorbereiding van het event, het event zelf, het ‘nagenieten’ van het event en tijden later de effecten van het event merken."

"Als ik mocht kiezen, dan zou ik dolgraag ooit een event willen organiseren voor een grote en machtige organisatie. Bijvoorbeeld Google of Shell. Niet omdat ik dat ‘grote’ of dat ‘machtige’ per se wil gebruiken. Maar omdat deze bedrijven een impact hebben op een groot deel van de mensheid. En ondanks dat deze bedrijven invloed uitoefenen op onze levens, denk ik niet dat een ieder zich zo verbonden voelt met deze organisaties. En die verbondenheid is iets wat mij ‘aan’ zet. Hoe kunnen we die verbinding nou krijgen met bedrijven die hoe-dan-ook een bepaalde rol spelen in ons leven, of je dat misschien wil of niet. Ik zou voor Shell bijvoorbeeld een concept voorstellen die de aandacht geeft aan de duurzaamheid waar zij zich steeds meer op willen richten: ‘Energiebalans’.  Hoe verduurzaam je je eigen energie? Energie als metafoor voor de brandstoffen van Shell die er bijvoorbeeld voor zorgt dat we onszelf kunnen vervoeren in een bepaald voertuig. En onze eigen energie(balans) als metafoor voor hoe wij als mensen onze eigen energie duurzaam kunnen gebruiken. Ga jij je energie verbruiken aan iets wat jóu blij maakt en je omgeving iets kost óf is daar een andere oplossing voor? Zoiets…"

In deze serie ook de overige winnaars van de IDEA Talent Scout:

1. Begüm Saker

>> Event Talent van het Jaar Begüm Saker: ‘The world is your oyster’

2. Sam Voorham

>> Eventtalent Sam Voorham: Fysiek bij elkaar komen wordt en een luxe

3. Noa van Benthem

>> Eventtalent Noa van Benthem: experience marketing wordt persoonlijker en in co-creatie

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.