Volvo+zet+nieuwe+standaard+in+automotive+events
Nieuws

Volvo zet nieuwe standaard in automotive events

Wie de wereld van experience marketing en live communicatie events goed kent, weet dat de automotive wereld eigenlijk niet zonder live events kan en wil. Het palet van auto launch events loopt daarbij uiteen van het tonen van de nieuwe auto rondom en tijdens bekende events, de good old beursstand op één van de grote autoshows tot het ‘eigen’ introductie evenement dat meer dan eens uitmondt in enorme, grote, ietwat bombastische shows. Volvo Car Nederland liet met de introductie van de nieuwe Volvo EX30 zien dat het ook heel anders kan…

Aan de hand van Verwiel – the creative agency vouwde Volvo Car Nederland een reeks events uit waar ruim 5000 geïnteresseerden mee werden genomen in een multimediale belevenis.

Foto's: Nico Alsemgeest / Verwiel - the creative agency

Net als de nieuwe volledig elektrische Volvo EX30, de compacte SUV die naast betaalbaarheid (vanaf 36.795) zich vooral onderscheidt met een minimalistisch interieur, de kleinste ‘voetafdruk’ van alle Volvo’s toe nu toe, één allesomvattend display in de auto en met veel gerecyclede materialen in het interieur, was het event verre van bombastisch. Woorden als verrassend, effectief, multimediaal en live beleving dekken de lading. Precies zoals Diederik Verwiel het ook gepitcht had en volledig in lijn met de nieuwste Volvo-telg.

Mensen die hier in Vianen, in de studio van automotive content agency Mayster komen, snappen het. Ze ervaren de EX30 en leren de nieuwe Volvo echt kennen. Live. Dat maakt mij heel trots. In 3 weken krijgen liefst meer dan 5.000 geïnteresseerden een stijlvolle mediashow. Daarbij krijgen ze naast de belangrijkste feiten en cijfers van de nieuwe EX30 van Volvo ook de kans om ouderwets de auto te zien, te voelen en te beleven. Nee, dat doen we verre van op een bombastische manier. Dat zou ook totaal niet bij deze auto passen.

Duizenden bezoekers

En daarmee vat Verwiel een super effectief en prettig launch event samen. De meer dan 5000 geïnteresseerden bestaande uit onder andere de 2.000 kopers die de auto al besteld hebben in het digitale en massamediale voortraject. Leads vanuit de verschillende dealers in Nederland, maar ook relaties, pers en mensen die zich online zelf in konden schrijven. Een uitverkocht huis dus, waar het DNA en de kernwaarden van de auto in een korte en krachtige show tot leven komen en beleefd worden.

Iedere bezoeker wordt met een smoothie en passende catering van Hutten Food & Design ontvangen. In de ruimte waar iedereen samenkomt staat pontificaal in het midden de nieuwe auto met het doek er nog overheen. Precies op het moment dat je denkt, is dit het, gaat de gordijnen wand open als uitnodiging naar een tweede ruimte. Daar krijgen de bezoekers een videopresentatie te zien, inclusief LED panelen waar de virtuele host af en toe tekst en uitleg geeft. Ondertussen draait de nieuwe auto op een draaischijf, waardoor videodecor en auto volledig op elkaar reageren.  Na afloop van de mediashow kan iedereen in één van de twee auto’s plaatsnemen, er even omheen lopen of kort betasten. Live de auto beleven. Met vanzelfsprekend product-experts die tekst en uitleg geven.

Event belangrijk touch point

Bij de introductie van een nieuwe auto is een live moment met deze auto, een heel belangrijk touch point tijdens de klantreis. Een eerste moment waarop de (potentiële) kopers fysiek kennis kunnen maken met het kersverse product is essentieel ”, zegt Monique Plasman, Head of Marketing Operations bij Volvo Car Nederland, stellig. We hebben de Volvo EX30, sinds de wereldpremière op 7 juni jl. in Milaan, zowel on- en offline tot leven gebracht.

Plasman geeft aan ‘we voeren een multimediale launch campagne met inzet van paid, owned & earned media. Live communicatie middels dit event is hiervan een wezenlijk onderdeel. Tevens stretchen we het event ook uit. De content die je vandaag beleefd hebt, gebruiken we om de boodschap verder online te verspreiden, onder meer via onze social media kanalen. Dit event is overigens het derde live moment van de nieuwe Volvo EX30 in Nederland; in de maand juni was de auto op de Ocean Race in Den Haag én als side kick op de Preview van de Volvo EX90.

Begin januari volgend jaar staat de nieuwe EX30 bij de Volvo-dealers in de showroom. Dan is het aan de dealer om een EX30 experience te creëren. Daar zit de kracht van het uitgesproken merk Volvo. De Nederlandse importeur krijgt vanuit het Global Experiential team  een experiential toolkit om events in de juiste sfeer neer te zetten in ons land. De dealerorganisatie ontvangt daarvan een afgeleide toolkit om ook in hun showroom de gewenste experience rondom de auto neer te zetten.

Uiteindelijk draait het om de ROI

Terug naar het launch event in Vianen, waar Nederland letterlijk op bezoek kwam bij de nieuwe Volvo EX30. Een event dat verre van bombastisch was, maar passend bij het merk, Scandinavisch,  minimalistisch waardoor de nieuwe auto goed tot z’n recht komt.  “In onze branche draait het uiteindelijk natuurlijk om het aantal verkochte auto’s. Het resultaat wordt bereikt door de inzet van alle multi mediamediale inspanningen via diverse kanalen, zowel on- als offline.  De live ontmoeting met de nieuwe auto is daar een invloedrijk onderdeel van”, besluit Plasman namens Volvo Car Nederland. Dat ze in de pitch voor deze reeks van events voor Verwiel – the creative agency heeft gekozen, ging verder dan het beste passende concept. “Natuurlijk is dat doorslaggevend: welk bureau zorgt voor het meest passende concept en idee? Maar met Verwiel weten we daarbij zeker dat we het volste vertrouwen kunnen hebben in de perfecte uitvoer.

Diederik Verwiel twijfelt even bij de slotvraag of hij een dergelijk event met een mix van video en live 5 jaar geleden ook zou hebben neergezet. “Ja, want omdat video hier een hoofdrol speelt, kun je de opdrachtgever heel prettig stap voor stap meenemen in het proces. We vonden al heel snel de perfecte host voor de uitleg in de video en dat te samen met het live aanwezig zijn van de nieuwe auto…Ja, dan zie je hoe belangrijk live is bij de introductie van een nieuwe auto. In dit geval is het gelukt om een concept te maken dat in alles past bij deze nieuwe Volvo EX30. Daar wil je gewoon even inzitten en alles van weten. Het gaat uiteindelijk altijd om emotie”, aldus Verwiel.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.