Vorig jaar overleed in Utrecht een toeschouwer van een
evenement in de Domstad, toen een trap bezweek. De gemeente Utrecht kondigt nu
aan strengere eisen te stellen aan buitenevenementen.
De burgemeester van Utrecht wordt daarnaast verantwoordelijk voor de gemeentelijk maatregelen die nodig zijn om events zo veilig mogelijk te laten verlopen en de gemeente zal organisatoren kritischer gaan bekijken.
Dubbele dreun
Iedere goede eventorganisator is zich natuurlijk bewust van de gevaren.
Gewonden of zelfs dodelijk slachtoffers op jouw evenement zijn niet alleen een
enorme psychische dreun, maar kunnen ook zakelijk een flinke dreun veroorzaken.
Daarom zorgen de goede eventorganisatoren voor alle mogelijke
veiligheidsmaatregelen om dergelijke ongelukken voor te zijn.
In Utrecht was de publieke belangstelling zo groot dat een jaren oud houten
trapje bezweek. Kun je daar als organisator iets aan doen? Door de strengere
aanpak van de gemeente Utrecht met betrekking tot veiligheid en vergunningen,
neemt de gemeente de verantwoordelijkheid indirect op zich. Als er nu iets
misgaat heeft het toezicht en de strengere vergunningverstrekking van de
gemeente gefaald.
Vergunningbeleid aanscherpen?
Maar in hoeverre gaat dit voor b-2-b-events gelden? En zijn de criteria
en veiligheidseisen in onze branche niet al strak en streng genoeg? Met
andere woorden: moeten de veiligheidseisen en vergunningscriteria ook voor onze
branche aangescherpt worden?