Het is een veel gehoorde klacht: 'Onze ideeen worden
gejat tijdens een pitch'. Boosdoeners volgens veel bureaus? De
eventmanager...
Het is een veel gehoorde klacht: 'Onze ideeen worden gejat tijdens
een pitch'. Boosdoeners volgens veel bureaus? De
eventmanager...
Een groot bedrijf, een groot evenement, veel potentiele inkomsten en dus je
ziel en zaligheid in een ontwerpconcept. Met opgeheven hoofd stap je de pitch
in. Op het laatste moment kiest het bedrijf toch voor een ander, of besluit in
een enkel geval zelf het event te organiseren.
Pitch gestolen
Een jaar later lees je de FZ nieuwsbrief en wat blijkt: datzelfde grote
bedrijf, heeft het evenement zelf georganiseerd...inclusief al jouw creatieve
ideeen. Ze hebben je pitch gestolen...
Tijdens de Event Game moest ik nog wel eens denken aan die geluiden. 40 enthousiaste eventmanagers zetten zich tijdens die dag in voor het goede doel. Ze ontwikkelden een aantal concepten om Artsen zonder Grenzen op weg te helpen naar een geslaagd evenement.
'Bij iedere presentatie zat wel iets dat we eventueel kunnen gebruiken',
keek Maatje van Artsen zonder Grenzen tevreden terug. Een geslaagde dag dus,
want dat was ook de opzet van de EventGame: eventprofessionals helpen
belangenloos het goede doel en geven hun expertise en ideeen. Een prachtige
opzet, waar het Genootschap voor Eventmanagers en de eventmanagers zelf, trots
op mogen zijn!
Risico van het vak?
Maar, het is dus wel het levende bewijs dat de klachten over
'pitchdiefstal' gegrond zijn: het is erg makkelijk om ideeen te lenen of te
gebruiken. En nu is dit logje echt niet om eventmanagers of bedrijven aan te
vallen, in tegendeel, want het gaat maar om een heel klein percentage, maar wat
kunnen we er aan doen? Is auteursrecht op een concept een oplossing, of wellicht
patent? Of is hier wellicht geen oplossing voor en moet het hele pitchen maar op
de schop? Of hoort het bij het vak en gaat het om een ingecalculeerd
risico?