Deze log is ook terug te vinden in het FZ Magazine
nummer 1 van 2007. In het voorwoord wordt afgesloten met: als u wilt reageren
kan dat op de weblog van fz.nl....bij deze.
Bij FZ beschikken we over een ideale mix van magazine, site en nieuwsbrief.
Zo proberen we u te informeren en te inspireren. En natuurlijk vangen wij de
geluiden op: ‘Nee, een magazine is ouderwets, wij gaan op internet’. Maar de
“tegenbeweging” is ook hoorbaar: ‘ik ga toch op vakantie niet mijn laptopje
lezen’. De FZ-redactie heeft vertrouwen in beide.
Generatieverschil voorbij
De mogelijkheden van internet maken alles wat met media te maken heeft nog
zo veel interessanter, terwijl aan de andere kant het vasthouden van een
tijdschrift nog altijd een duidelijke meerwaarde heeft en zal houden. We moeten
het ‘generatieverschil’ voorbij en leren van de ervaringen van ‘oud’ en de
mogelijkheden van ‘nieuw’.
Patatgeneratie
Even een kort loopje met en door de geschiedenis van de laatste twee
decennia. Een opeenvolging van generaties, waarbij de oude garde meer dan eens
al het vertrouwen in de mensheid verloor. Zo was daar de Patat-generatie,
twintigers van de jaren ’80, te lui om zelf te koken, maar wel mooi Europees
kampioen geworden. De twintigers van de jaren ’90: de zogeheten
Afhaal-generatie. Zij kregen naast de snackbar de beschikking over een Chinees,
een Mexicaan, een Italiaan en als het een beetje mee zat zelfs een Ecuadoraan of
een afhaal-Let. Daarop volgde de Thuisbezorg-generatie, waar het merendeel nog
te lui van was om het eten af te gaan halen.
Punt nl generatie
En nu? Nu is het de beurt aan de punt nl-generatie. Zij (ondergetekende
hoort er qua leeftijd ook bij) werken thuis, nemen de telefoon niet meer in
handen en schrijven al helemaal geen brieven meer. Nee, de punt nl-generatie zit
op internet. Hele dagen achter de computer. MSN-en, Hyven, Mailen, Second Lifen,
Youtuben én online evenementen aanbieden of organiseren.
Klapperen met de oren
Terwijl de ‘oude’ Patat-generatie staat te klapperen met de oren van de
technologische snufjes en ontwikkelingen, dreunt de knal van de digitale
revolutie nog na in evenementenland. Wij zijn online en er is geen weg meer
terug. Een aantal bedrijven maakt geheel de overstap naar het wondermedium, een
enkeling gaat tegen beter weten in niet mee en het gros volgt een middenweg.
De middenweg
En juist die middenweg lijkt in dit geval de juiste, zeker voor onze
branche. Daar waar geknokt is om termen als beleving en live-communicatie
gemeengoed te maken, daar schiet een flash-animatie toch echt te kort. Het
internet is een geweldig medium met een arsenaal aan nieuwe mogelijkheden.
Nieuwe en dus geen vervangende mogelijkheden. De juiste combinatie tussen de
oude, vertrouwde face-to-face-communicatie en het enorme aanbod aan
technologische noviteiten zal de branche verrijken. Vastklampen aan slechts het
oude vertrouwde is geen optie. Met de oogkleppen het internet op al evenmin.
Reageren kan...
In FZ Nummer 1 van 2007 spreken twintigers over hun ervaringen en
hoe zij proberen de generatiekloof te dichten (pag. 30 en 31), Roger Schreurs
spreekt over het nut van de multimediale boodschap (38 en 39) en Mark Wichmann
van Oplocatie.nl over de kracht van zijn site. Mijn conclusie, ook na het lezen
van deze artikelen: pak maar een keer de middenweg. Het beste van beide, de
multimediale mix. Bent u het hier nou totaal niet mee eens, dan kunt u
natuurlijk reageren op FZ.nl...precies op internet dus...
Let op, wilt u reageren? Het kan enkele uren duren voordat uw reactie geplaatst
wordt, omdat de FZ-redactie de reacties zelf moet plaatsen.
Techniek...