6 april 2022

‘De magie van live is ongeëvenaard’

Door Alain Schepers

Rubrieken

De Libelle Zomerweek is een event dat bij menigeen tot de verbeelding spreekt. Het is al twee generaties een begrip. En niet alleen bij vrouwen. Jaar op jaar trekken drommen moeders, dochters, buurvrouwen en vriendinnen naar de Zomerweek voor een dagje vertier. En dan is er ineens dat vermaledijde virus. Moet het roer om? Zo ja, hoe dan? En dan kom je terecht in een nieuwe wereld, waarin het maar de vraag is of de Libelle Zomerweek ooit nog weer kan terugkeren in de vorm waarmee het al zo lang succesvol is.

Maaike Rietbergen en Ingrid van Schooten zijn werkzaam als Event Manager bij DPG Media, het uitgeefconcern bekend van kranten als de Volkskrant, AD en regionale dagbladen zoals het Brabants Dagblad en de Gelderlander. Sinds de overname van het Nederlandse deel van Sanoma vallen ook bladen als Donald Duck, Tina, Margriet en Libelle onder de vlag van DPG Media. En dat is inclusief de events Libelle Zomerweek, Margriet Winterfair, VT Wonen & Design, Tina Festival en In de Wolken (Ouders van Nu).

Deze festivals zijn al vele jaren een begrip. De Libelle Zomerweek beleeft dit jaar de 25ste editie. “Daar kijken we nu vanzelfsprekend extra naar uit. Met het uitbreken van corona belandden ook wij in een situatie vol onzekerheid. Wat moet je doen? Verplaatsen, uitstellen, er een online event van maken? Alle scenario’s zijn meerdere keren de revue gepasseerd”, vertelt Maaike Rietbergen, die haar kennis en expertise dit jaar in dienst stelt van de jury van de Gouden Giraffeverkiezing. De prestigieuze awards worden begin juni uitgereikt aan het eind van de Week van de Live Communicatie.

Ingrid van Schooten: “Door corona konden we geen kant op. Toen zijn we gaan inventariseren bij verschillende stakeholders. Daar bleek een grote behoefte te zitten om toch iets te doen. Toen hebben we doorgezet en besloten de events online doorgang te laten vinden, om toch vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Uitzondering was het Tina Festival. Dat betreft een hele jonge doelgroep en daarvoor vonden we de online vorm niet gepast.”

De overige events werden wel online gebracht. “De Libelle Zomerweek vertalen naar een online event is echt een uitdaging. Dat wisten we van tevoren”, aldus Maaike Rietbergen. “Het werd een leerzame ervaring. We kunnen maar één conclusie trekken: De Libelle Zomerweek is een live event pur sang. De gezelligheid en de fun laten zich niet naar online vertalen.”

Het met elkaar zijn, de gezelligheid, de spontaniteit. Het is de ideale voedingsbodem voor hoge conversies. “Als je tijdens de Libelle Zomerweek een leuk jurkje ziet hangen en je vriendinnen zeggen dat ze het ook leuk vinden en ze moedigen je aan te kopen, dan koop je. Zit je achter je scherm naar hetzelfde jurkje te kijken, dan ga je eerst nog even googelen en ga je niet, of in ieder geval veel minder snel, over tot aankoop. Wat we ook probeerden, de conversies bleven achter.”

Net even anders was dat voor de VT Wonen & Design. “Tijdens de pandemie was iedereen bezig om het thuis gezelliger te maken. De aandacht was er. Dat zorgde ervoor dat de online sessie over ‘keukens’ en ‘badkamers’ op best wat belangstelling mochten rekenen. Maar ook hier zagen we dat de opvolgingen, de conversies achter bleven.”

Lag dat aan het gebrek aan online ervaring? Was de gekozen vorm wellicht achteraf gezien toch niet de juiste? “Uiteraard hebben we alles uitgebreid van alle kanten bekeken. En ja, we staan open voor innovaties. Telkens weer komen we tot dezelfde conclusie: Er gaat niks boven live.”

In tegenstelling tot veel andere evenementen, zeker de B2B events, voorzien Rietbergen en Van Schooten geen grote digitaliseringsslag of innovatieve hybride trajecten. “De Libelle Zomerweek keert gewoon terug in de oude vorm van voor corona. De kracht en magie van live is hier ongeëvenaard.”

Events als de Libelle Zomerweek en de Margriet Winterfair hebben de luxe dat ze al een sterk mediamerk met een hele grote community achter zich staan. Veel andere evenementen zien het uitbreiden van het aantal touchpoints en het bouwen van een community als prioriteit. De events van DPG Media hebben die communities al. De magazines Libelle en Margriet zijn al generaties lang een begrip en de online platforms trekken dagelijks tienduizenden bezoekers.”

Een sterk mediamerk inclusief een grote loyale achterban betekent overigens niet dat de events van DPG Media niet open staan voor verandering. “We kijken constant hoe het beter kan en houden trends en ontwikkelingen in de gaten. De hele wereld verandert en dus veranderen onze evenementen mee. Als we dat niet zouden doen, zouden we niet zo lang zo’n grote doelgroep aanspreken. Juist de afgelopen twee jaar hebben we kritischer dan ooit gekeken en veel nieuwe dingen geprobeerd. De digitale ontwikkelingen hebben veel gebracht, maar voor ons gaat er niets boven live!”