27 oktober 2006

De doordachte promotie van The Open

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

We verkopen beleving, experiences en momenten die blijven heugen. Maar hoe verkoop je jezelf? En dit keer gaat het me niet zo zeer om hoe je jezelf in de markt zet, maar hoe bereik je de markt? lees verder >
We verkopen allemaal beleving, experiences en momenten die blijven heugen. Maar hoe verkoop je jezelf? En dit keer gaat het me niet zo zeer om hoe je jezelf in de markt zet, maar hoe bereik je de markt?
Bij een bezoekje aan The Open in Tiel kreeg ik een voorbeeld van hoe het in mijn ogen zou moeten. Effectief en vooral gericht. Beginnend met een vorm van aftastende telemarketing. Eerst maar eens inventariseren wat een bedrijf doet op evenementgebied. Daar aantekeningen van maken, geen interesse in events of niet in de locatie, ook prima.
Daar waar wel interesse is, wordt in een later stadium teruggebeld. Ook krijgen deze potentiele klanten een chique uitziend boekwerk over The Open. Gewoon gericht laten zien wie je bent en wat je kan.
Maar het unieke en doordachte van The Open zit 'm in de gerichte promotiecampagnes. Zo maakte de locatie speciaal voor de autobranche een filmpje met een mini-autootje dat door een camera gevolgd werd terwijl het door The Open reed. Filmpje op een USB-stick gezet, logo van The Open erop en verpakt in een mooi auto-doosje naar potentiele klanten in de autobranche gestuurd...zo verkoop je jezelf dus! Wie heeft er nog meer van dit soort goede en originele voorbeelden? Of juist voorbeelden waar de plank helemaal mis werd geslagen?