Data+en+Events+%281%29+hoe+zorgt+data+voor+een+persoonlijk+voortraject%3F
Nieuws

Data en Events (1) hoe zorgt data voor een persoonlijk voortraject?

Dat data en live communicatie en experience marketing niet zonder elkaar kunnen, lijkt ons een 1-2-tje. De verzamelde data maakt het mogelijk om zowel voor, tijdens als na het evenement tot een echte persoonlijke beleving te komen. Dat is helemaal niet spannend, maar dan moet je wel jouw CRM op orde hebben, of op zijn minst weten hoe je met de data van en uit jouw (vorige) events om moet gaan.

In deel I van Data en Events de absolute basis: hoe zorg ik voor een persoonlijke benadering in het voortraject van mijn evenement aan de hand van beschikbare data?

Wie binnen eventmarketing of live communicatie gaat voor de meest persoonlijke benadering en beleving, die heeft data nodig. Dat kan pas als je jouw data, NAW en CRM op orde hebt. Maar zelfs als dat niet zo is, dan nog kun je onderstaande basis tips gebruiken:

1. Data maakt van het event-voortraject een traject op weg naar een community
Er is een aantal events van bekende merken die soms nog meer binding en loyaliteit hebben van hun gasten, dan hun merk zelf. Kortom: het summum van jouw zakelijke event is er een community omheen creeeren. Hoe je dat doet? Met data. Verbind op basis van die data leden van jouw community met jezelf, met anderen en met een nieuw netwerk. Verbind op basis van data de diverse segmenten en subdoelgroepen aan het volgende event. Zo is de data het fundament en het evenement de verbinder en het volgende touchpoint binnen jouw community.

2. Segmenteer op basis van jouw vorige events
Denk hierbij aan de wijze van aanschrijven, mailen of bellen. Maar durf ook te segmenteren op bijvoorbeeld no shows van vorig jaar, die kun je en mag je op een andere manier aanspreken dan jouw meest loyale bezoekers.

3. Segmenteer op branche / sector
Professionals aanspreken op hun zakelijke achtergrond werkt altijd goed. Dus zorg aan de achterkant dat jouw relaties, prospects gesegmenteerd kunnen worden op branche of sector en durf aan de hand van personalia-onderzoeken een passend persona hierbij te creeeren.

4. Gebruik data van jouw vorige event
Zorg bij jouw events dat je weet wat welke bezoeker heeft gedaan. Weet je bijvoorbeeld bij welke spreker jouw gast vorige keer heeft gezeten, dan kun je die input gebruiken om het jaar erop weer te binden.

5. Gebruik statistieken
Er zijn veel cijfers bekend over de beste maildagen, welke tone of voice je bij wie moet gebruiken, maar vooral je eigen statistieken zijn waardevol: op welke dagen verkocht je de meeste tickets of kreeg je de meest positieve respons? Wat werkte wel, wat niet? Hou die data ook bij.

6. Beloon je meest loyale klanten, bezoekers
Dat kan eenvoudig met een korting op een eventuele ticket prijs, maar bied ook eens een transfer aan, of een sessie vooraf met de keynote, etc etc

7. Haal data op in het voortraject
CrowdSourced is wat ons betreft een mooie term om in het voortraject input en data op te halen om aan de hand daarvan jouw evenement en inhoud in te vullen. Die opgehaalde data kun je ook bij volgende events gebruiken.

8. Denk niet in evenement, moment, maar in traject en strategie
Wie de knop definitief omzet en het evenement een strategisch onderdeel laat zijn van de marcom-mix, die is eigenlijk per definitie bezig om met data tot de grootste impact te komen. Wat wil een bezoeker? Wat deed hij / zij al binnen ons merk, product of service en hoe pas ik daar de beleving op aan? Hoe gebruik ik de data uit vorige live contact momenten binnen mijn mix om het volgende event te optimaliseren? etc etc

Lees ook Data en Events deel 2: hoe verzamel ik waardevolle data op mijn live evenement?

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.