Amsterdam+City+Swim%3A+goed+doel+evenement+%C3%A9n+goed+voor+je+relatiemarketing
Nieuws

Amsterdam City Swim: goed doel evenement én goed voor je relatiemarketing

Ieder jaar zwemmen er duizenden mensen door de Amsterdamse grachten om geld in te zamelen voor de dodelijke ziekte ALS. Dit gebeurt tijdens de Amsterdam City Swim (ACS). Een fondsenwervend event dat haar strepen al meer dan verdiend heeft: met een 10-jarig bestaan én al meer dan 14 miljoen euro opgehaald voor Stichting ALS Nederland. D&B Eventmarketing heeft de organisatie van dit impactvolle event drie jaar geleden overgenomen. En nu, na twee jaar corona, kon het evenement weer LIVE plaatsvinden en opnieuw impact maken. Een goed doel, een goed evenement, een goede opbrengst en ook heel goed om eens te kijken hoe een charity event van waarde kan zijn voor je relatiemarketingstrategie.

De Amsterdam City Swim (ACS) is een jaarlijks terugkerend event waarbij deelnemers zich zwemmend inzetten voor de dodelijke spierziekte ALS. De ACS streeft naar één doel: een wereld zonder ALS. Duizenden mensen nemen dan ook ieder jaar deel aan dit unieke zwemevenement om daar een bijdrage aan te leveren. En niet alleen particulieren, ook veel bedrijven.

Vanuit het zakelijke oogpunt is het dan ook een interessant evenement om je merk aan te verbinden. Zo schrijven veel bedrijven zich met een team van collega’s in, onder het mom van een teambuilding-uitje. Maar ook voor je relatiemarketing-strategie is het event interessant. Dat weet D&B Eventmarketing als geen ander en heeft daarop ingespeeld.

ACS als event binnen je relatiemarketingstrategie

Veel bedrijven denken bij ‘relatiemarketing’ aan het uitnodigen van relaties in een skybox of voor een avondje uiteten bij een chic restaurant. Toch bereik je daar niet mee wat je wilt bereiken met relatiemarketing, namelijk van je relaties ambassadeurs maken. Ambassadeurs die loyaal zijn, trots zijn klant te zijn van jouw bedrijf en dit op een positieve manier uitdragen. Dan kan een koppeling tussen sociaal maatschappelijk betrokken zijn, je inzetten voor een goed doel en tegelijkertijd dat met relaties delen, heel krachtig zijn.

D&B Eventmarketing weet als geen ander dat je meer uit je relaties kunt halen door de juiste mix van relatiemarketing en (LIVE-) communicatie. Voor de ACS is dan ook gekeken naar hoe partners dit evenement in konden zetten voor hun relatiemarketing. Bedrijven konden een wave-sponsor pakket afnemen en bonden daarmee hun naam aan dit maatschappelijke event. Binnen dit pakket ontving je o.a. diverse publicaties, logovermeldingen én een eigen team met minimaal 10 startbewijzen. En die startbewijzen zijn de key voor de relatiemarketingstrategie.

In de praktijk

D&B Eventmarketing heeft dit event ook ingezet voor haar eigen relatiemarketing-strategie. Zo heeft D&B Eventmarketing een team samengesteld met zowel collega’s als relaties. Om aan te geven hoe je een prachtig evenement als de Amsterdam City Swim ook als relatiemarketing evenement in kan zetten, kijken we daarom maar eens naar de strategie van D&B rondom ACS: “Zodra wij voor klanten bezig gaan met relatiemarketing strategieën maken wij altijd gebruik van onze relatiemarketingtent om tot het maximale effect te komen."

“In de praktijk betekent dat, dat we onze relaties al in het voortraject betrokken maken. Zo hebben we alle relaties persoonlijk uitgenodigd en was de boodschap vooral dat we rondom ACS gezamenlijk impact gaan creëren voor een goed doel. Naast een mailtraject hebben we ook via de telefoon contact gehad, om iedereen op de hoogte te houden en de betrokkenheid te delen. Hoogtepunt in het voortraject, qua betrokkenheid, maar ook qua beleving, was het samen oefenen voor de zwemtocht. Tijdens de zogeheten warming-up avonden ontstond ontzettend een enorm krachtige band onderling.”

Tijdens het evenement in hartje Amsterdam hebben we een meetingpoint neergezet waar alle wave-sponsoren met elkaar konden netwerken, elkaar en hun bedrijven beter te leren kennen. Daar kon je ook foto’s maken in de ACS fotohokjephotobooth. We zijn ook echt samen gaan zwemmen en hebben elkaar opgewacht na het finishen. De dag werd afgesloten door lekker samen met elkaar te eten en te proosten op een prachtig evenement en traject.”

“Na het evenement zijn kort daarna persoonlijke bedankjes verstuurd en kregen alle deelnemers hun foto als ansichtkaart met daarop het bedrag dat we als team op hebben gehaald. Het mooie is: er wordt nog altijd over nagepraat en de posts op social media en dan vooral LinkedIn kwamen en komen nog altijd voorbij.”

Ook wie puur naar het relatiemarketing-effect kijkt, ziet de grote toegevoegde waarde van dit relatiemarketing event: “Het is van grote waarde hoe we in dit traject onze relaties nog veel beter hebben leren kennen. Juist op zware en soms zelfs kwetsbare momenten is die band versterkt. Vanuit ons bureau en zeker ook vanuit de deelnemende bedrijven is het ook gewoon een mooi middel om maatschappelijke betrokkenheid in de praktijk te brengen. Dat het ook PR en dus een verbeterd imago oplevert is een zeer belangrijke en waardevolle bijvangst.”

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.