Aftermovie van jouw event? Denk aan de Hero's Journey en ontevreden sensatie

23-10-2019 - De studenten van Hogeschool Utrecht duiken iedereen jaar een event gerelateerd onderwerp in om er een onderzoek op los te laten en er een artikel over te schrijven. In sommige gevallen kijken ze naar de festivalmarkt en komen er ook bruikbare tips uit voor de wereld van eventmarketing en live communicatie. Mandy van de Water dook de wereld van de aftermovie in. 'Film kan beleving overbrengen.'

Een wereld creëren waar mensen bij willen horen.

Ieder festival heeft een eigen aftermovie. Het is tegenwoordig eerder een uitzondering als je er geen hebt. Het hele evenement samengevat in een minuut of aantal minuten. Springende, dansende mensen, hoogtepunten of lachwekkende momenten. Maar wat is een aftermovie nu precies, hoe maak je impact en is hoe maak je dat de investering waard?

Wat is een aftermovie precies?

Een aftermovie kan je zien als een korte samenvatting van je evenement in de vorm van een video. In een aftermovie laat je alle hoogtepunten terugkomen van bijvoorbeeld een evenement. Een aftermovie is vaak twee minuten lang, al zijn er aftermovies die veel langer duren. Een goede aftermovie zoekt een balans tussen emotie en context. Een mooi voorbeeld hiervan is de aftermovie van Tomorrowland.


(Naschrift redactie: een mooi voorbeeld van een lange aftermovie. Meer dan 3 miljoen views voor een video van ruim 20 minuten)

Hoe maak je impact met een aftermovie?

We spraken met Jelmer Westra, filmmaker en productieleider bij De Clipjesfabriek en Rolf Jansen, freelance filmmaker. Jelmer vertelt: ‘Je maakt natuurlijk nooit zomaar een aftermovie. Film maakt het mogelijk om een volledige beleving over te brengen. Je beleeft het niet alleen met je ogen, maar met heel je lichaam. Je wilt als filmmaker het voor elkaar krijgen dat mensen op het puntje van hun stoel zitten.’ Daarom is film misschien wel een van de meest effectieve vormen van communicatie.

Bij events gaat het erom iets teweeg te brengen bij bezoekers. (Gerritsen & van Olderen, 2017) Als je als event gaat voor een memorabele beleving, dan kan je door middel van de aftermovie extra inspelen op het ‘terughalen’ van de emotie die mensen hadden bij het evenement. Tomorrowland was het eerste festival dat doorhad dat je met eventwaarden verhalen kon blijven doorvertellen en delen. De aftermovie van Tomorrowland van 2012 is intussen al meer dan 158 miljoen keer bekeken. (van der Vliet, 2013)

Hero’s journey

Literatuurwetenschapper, gespecialiseerd in mythologie, Joshep Campbell onderzocht oude mythen, sprookjes en andere verhalen.

“Je wilt als filmmaker het voor elkaar krijgen dat mensen op het puntje van hun stoel zitten.”

Hij ontdekte een thema dat in verhalen uit alle culturen en windrichtingen keer op keer terugkwam. Het algemene thema dat hij ontdekte, noemde hij: ‘The hero’s journey’. (Innerland, 2019)

Alle verhalen gaan er uiteindelijk over om samen te kunnen vallen met je eigen wezen. Wie ben je eigenlijk en wat kom je hier doen? Om dat te weten te komen zit er niets anders op dan op reis te gaan. Campbell formuleerde een aantal fasen en voegde die samen tot wat hij noemde: ‘The hero’s journey’. In grote lijnen is dat: vertrek, initiatie en terugkeer. (Peeters, 2019) The journey kent dus verschillende fases.

Tomorrowland

Elk verhaal begint met een oproep om deel te nemen aan het verhaal. Het verhaal speelt zich eerst af in de gewone wereld. Samen met Rolf en Jelmer behandelen wij de Hero’s journey aan de hand van de aftermovies van Tomorrowland.

Vertrek
Het verhaal speelt zich eerst af in de gewone wereld. Tomorrowland maakt van de gasten de helden en neemt ze mee naar een buitengewone sprookjeswereld. Jelmer Westra: ‘Ze nodigen je gelijk uit om terug te gaan naar de dag dat Tomorrowland plaatsvond.’ Rolf Jansen Freelance filmmaker: ‘Daarnaast spreken ze de mensen persoonlijk aan, waardoor je je direct verbonden voelt. Ze maken het zo dat je verlangen om te gaan sterker wordt.’ Er is vaak ook weerstand. Je gasten zullen zich afvragen of het niet te duur is, te ver en of ze er wel tijd voor hebben. Westra: ‘Het mooie van Tomorrowland is dat ze laten zien dat het voor iedereen is. Dat doen ze door mensen in de camera te laten schreeuwen waar ze vandaan komen.’

Initiatie
De held is klaar voor het avontuur! Hij neemt deel aan de groep die oversteekt naar de nieuwe wereld. Jansen: ‘Je voelt hem misschien al aankomen, maar de entree van het evenement dient dat doel.’ De rest van dit proces vindt plaats op het evenement zelf. Je geeft dat weer via de beelden ‘door als cameraman/vrouw goed op te letten waar mensen elkaar vinden, plezier maken en er echt connectie is.’ De climax daarna is om een superster in te zetten, die vervolgens een spetterende show neerzet en de wereld van de gasten op zijn kop zet.

Terugkeer
Westra en Jansen: ‘Een aftermovie komt hier pas echt aan bod. Eigenlijk is het onderdeel van (after) marketing. Nog een keer samen het hele avontuur opnieuw beleven en herinnerd worden aan de mooie momenten die je daar hebt meegemaakt.’ Het doel van ‘The hero’s journey’ is om van een tevreden klant een loyale klant te maken.

Rolf: ‘Muziek doet veel aan het einde van een aftermovie/het verhaal. Tomorrowland doet dit ook, door het festival af te sluiten en iedereen te bedanken die er was. De muziek die daar onder zit, is vaak rustig en valt vaak in de categorieën ‘Hopeful’ en ‘Euphoric’.’ The book of wisdom sluit daarna, dat betekent dat het festival is afgelopen.

Skills Heroes: same day edit
Skills Heroes is een evenement dat vaak wedstrijden organiseert. Voor dit evenement heeft Jelmer Westra een Same-day edit gemaakt; dit betekent dat de aftermovie dezelfde dag nog af moest. Belangrijk aan een Same-day edit aftermovie is, dat er van tevoren een duidelijke boodschap en verhaal moet zijn, want aan het eind van de dag vindt er een terugblik plaats.

‘Wij begonnen hierbij net als bij de ‘Hero’s journey’ aan het begin van het verhaal. Door middel van interviews, muziek, sfeerbeelden en quotes van de deelnemers namen wij de mensen mee in het avontuur. De supersterren zijn bij ons dan de deelnemers zelf. Aan het eind van de dag, wanneer de aftermovie getoond wordt, merk je aan de bezoekers hoe geweldig ze het vinden om terug in de sfeer van het evenement te komen.’

Pinkpop
Jansen: Pinkpop is bijvoorbeeld veel minder fanatiek als het gaat om de the hero’s journey. Zij blijven heel traditioneel, dit is te zien doordat de aftermovie pas na zes weken is geüpload, er op de website geen verslaggeving was en ze maar een paar eigen fotografen hadden ingehuurd.’ Jan Smeets zei zelfs in een interview: ‘Sommige festivals proberen het wereldrecord aftermovie te verbreken.’

Westra: ‘Wij als filmmakers raden bedrijven wel aan om het hele jaar door te communiceren met het publiek door middel van teasers of door het gebruik van aftermovie-materiaal, maar als Pinkpop hier anders in staat kunnen wij dat moeilijk veranderen.’

Gouden tips

Een goede aftermovie geeft bij mensen die er niet bij waren een kleine, ontevreden sensatie.

‘Mmm, daar had ik echt bij moeten zijn!’, is de reactie die je wilt. Het is daarom belangrijk om als evenement/bedrijf goed na te denken over de boodschap die een aftermovie moet overbrengen.

Om terug te komen op de vraag ‘Hoe maak je het de investering waard? Het antwoord hierop is: weet als bedrijf wat je wilt vertellen en geloof ook in die boodschap. Vertel dus een verhaal met een boodschap die aansluit bij je doelgroep.

De tip van Jelmer en Rolf is: ‘Gebruik het beeldmateriaal van je aftermovie ook weer voor je (pre) marketing, maar neem de kijkers ook echt mee in het evenement en gebruik daarbij de ‘The hero’s journey’. Durf vooral te investeren in een aftermovie. Wie weet, trekt het dan anderen over de streep om ook bij je volgende evenement aanwezig te zijn.

Mandy van de Water - Student Hogeschool Utrecht

>> Lees ook: 'Video is essentieel voor contentmarketing en dé tool om de eventbeleving over te brengen'

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners