Event Expert: 'Het nieuwe live gaat dimensies verder dan het oude lijfelijke live'

01-09-2020 - EVENT EXPERT - In de tweede editie van Event Expert Maarten Schram. Hij stak als managing director bij IDEA zijn vinger op toen begin dit jaar gevraagd werd wie er voorzitter wilde zijn van het Eventplatform, de samenwerking tussen de diverse brancheorganisaties. Niet wetende in welke bizarre periode onze branche terecht zou komen. En dus vroegen we de voorman van onze branche: 'Hoe zie jij het nu eigenlijk?'


De mens komt sinds mensenheugenis bij elkaar. Live. Fysiek. Als geliefden, als gezin, als familie, als vrienden, als dorps- of stadsgenoten, als teamgenoten of als tegenstanders, als fans, als collega's. Om te vieren, te vechten, te eten, te drinken, te bouwen, te rouwen en vooral ook te creëren. Ondanks de komst van telefoon, computer, internet en andere disruptieve innovaties, live contact is altijd geweest en gebleven. Totdat corona roet in het eten gooide...

Een unieke situatie die onze branche en daarmee ons leven volledig op z'n kop zette. Zand in de motor van een ondertussen geoliede machine; een volledige sector kwam piepend en knarsend tot stilstand. En we hebben het in onze branche natuurlijk vaak over live communicatie met een zakelijke insteek, maar de afgelopen maanden werd (mede ook dankzij het lobbytraject vanuit mijn rol in het Eventplatform) de cirkel van onze live communicatie sector steeds groter en hebben we het uiteraard ook over sport, cultuur en entertainment (het publieke domein).

Natuurlijk, crises veroorzaken altijd een accelerator voor innovatie en ontwikkeling. Zo ook nu. Digital en hybride waren al jaren in ons midden, maar ineens was het online of digital event 'the only way'. We moesten wel. Maar voelden ook allemaal al snel het gemis van live. Misschien wel vooral in de privé situatie; het gemis van lijfelijk contact met vrienden, verre familie was al heel snel voelbaar. Maar ook het gemis van cultuur: gezamenlijk live beleven is namelijk echt iets anders dan online een museum bezoeken of via een scherm een set van je favoriete DJ beluisteren.

En natuurlijk wordt er gezegd: 'digital is here to stay'. Dat zal ook zo zijn. Er kan en zal een efficiencyslag worden gemaakt en die heeft impact met de nodige kansen en ook bedreigingen. En dat 'hybride' grote kansen biedt daar waar het het vergroten van je bereik betreft, weten we ook al lang maar wordt nu versneld realiteit. Kortom, het 'nieuwe live' gaat dimensies verder dan het oude vertrouwde lijfelijke live. Maar ik ben er wel van overtuigd dat 'wij' als geen ander in staat zijn om nu en in de toekomst op een onderscheidende manier een verhaal te vertellen. Waar en hoe dan ook. En natuurlijk bij voorkeur met een live component, want dat zit in ons dna en daar ligt ons hart.

Ondanks de uitdagingen en het zakelijke leed, ben ik vol vertrouwen en hoopvol


Dat voel ik overal, hier in Nederland in mijn rol bij IDEA en Eventplatform, maar ook internationaal binnen het netwerk van LiveCom Alliance. Hoe we onze sector of events en live communicatie ook definiëren, als we even niet in hokjes denken is de essentie volgens mij heel eenvoudig. De drang van de mens om live bij elkaar te komen is er altijd geweest en zal niet verdwijnen. Daarom ben ik, ondanks de uitdagingen en het zakelijke leed, vol vertrouwen en hoopvol. De impact van onze 'pressence', de chemie en interactie tussen mensen die fysiek bij elkaar zijn is uniek en gewoonweg niet vervangbaar. Voor ons als mens niet, maar 'at the end' ook niet voor merken en organisaties. Een treffend voorbeeld was onze eigen manifestatie #coderood onlangs op het Malieveld. De saamhorigheid en bijna plechtige vibe die daar heerste, die ene foto die werkelijk bijna alle media haalde en het grote effect dat ons verhaal had. Dat is de impact van live. Blijvend.


IDEA organiseert The Experience Conference

10 september organiseert IDEA The Experience Economy. Een zeer bijzondere editie, voor iedereen online toegankelijk, met topsprekers van Disney tot Bayer en van Edelman tot een eventcase van Samsung:

Met als insteek 'veerkracht & creativiteit' is er wat ons betreft een ijzersterk programma samengesteld. Natuurlijk inspelend op de actualiteit en het 'nieuwe live'. Relevante content, zowel voor bureaus als opdrachtgevers.

Duncan Wardle, former Head of Innovation Disney (powered by Denk Producties)
Als voormalig 'Head of Innovation & Creativity' bij Disney ontwikkelde Duncan een toolkit die mensen leert zélf creatief en innovatief te denken. Met zijn ultieme Disney ervaring vertelt hij een leerzaam verhaal over innovatie en creativiteit en deelt Duncan inzichten uit deze toolkit.

Ulrike Tondorf, Head of Live & Experience Branding, Bayer 
ROI en impact; een blijvend actueel onderwerp. Juist nu! Hoe pakt het concern Bayer dit aan? Ulrike deelt interessante inzichten over 'impact van events en live communicatie' met de LCI (Live Communication Index) van Bayer.

Arent Jan Hesselink, COO EMEA, Edelman
De jaarlijkse Edelman Trust Barometer geeft inzicht in wereldwijd vertrouwen in o.a. leiders, media en merken. COO EMEA Arent Jan Hesselink was al eerder (2016) te gast bij The Experience Conference en neemt ons deze keer mee in de laatste update. Welke impact heeft COVID-19 op ons vertrouwen en welke kansen en bedreigingen liggen er kijkend naar merken en media in het bijzonder. 

Christian Kromme, International Keynote Speaker, Visionair & Best Selling Author (powered by Sprekershuys)
Onze wereld verandert in een exponentieel tempo! Enerzijds door de snelle opkomst van digitale platformen en exponentiële technologieën als mixed reality en kunstmatige intelligentie. Anderzijds door globale disruptieve gebeurtenissen zoals de huidige coronacrisis. Deze veranderingen hebben diepe impact op onze samenleving, organisaties, business-modellen, banen, vaardigheden en uiteraard op ons als mens. Het coronavirus is inmiddels op zijn retour en we kruipen voorzichtig weer uit onze schulp. Tijdens de lockdown zijn we massaal digitaal gegaan en daarbij hebben we veel geleerd en soms zelfs nieuwe formats ontwikkeld. Ook hebben we ontdekt hoe belangrijk de ‘human touch‘ is in de evenementen industrie. Op dit moment komen digitale evenementen qua beleving nog niet in de buurt van real-life events, maar nieuwe opkomende technologieën kunnen daar wel eens snel verandering in gaan brengen. Benieuwd welke technologieën dit zijn en hoe deze een virtueel event menselijker kunnen maken?  

Miriam Preissinger, Creative Director Cheil Germany
Voorheen Art Director bij Leo Burnett en David & Goliath en ondertussen alweer ruim 8 jaar werkzaam bij Cheil Duitsland. Miriam Preissinger geeft een uniek kijkje in de creatieve keuken van de award winning case 'Samsung Windows Into the Future'. 

Bron: Foto: Nico Alsemgeest

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

•  Entree netwerk-evenementen van EventBranche*
•  4 keer per jaar het EventBranche Magazine
•  4 keer per jaar een kennisdossier
•  Plaats jouw eigen nieuws
•  Korting op het plaatsen van vacatures
•  Bedrijfsvermelding op www.evenementorganiseren.nl.

*uitgezonderd o.a. Gouden-Giraffe, de BeachBrancheBarbecue. Voor enkele evenementen naast onze 4 reguliere bijeenkomsten vragen wij een entree- of ticketfee.

 

LEES HIER UITGEBREID WAT HET LIDMAATSCHAP INHOUDT

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners