De+7+grootste+sales+missers+van+eventlocaties
Persberichten

De 7 grootste sales missers van eventlocaties

Bij het organiseren van een event komt veel kijken: van het salesgesprek met de klant tot het maken van een planning en een draaiboek en van de opbouw tot het versturen van de factuur. Zoveel zaken waar je aan moet denken en dus ook zoveel wat er mis kan gaan. Voorkom dat jij deze fouten maakt!

  1. 1. Je reageert niet snel (genoeg)

Wist je dat 67% van de (potentiële) opdrachtgevers binnen twee dagen antwoord verwacht (maar liever sneller)? En dat ‘traag reageren’ een belangrijke reden is om af te zien van jouw locatie? Zorg er dus voor dat je altijd bereikbaar bent. Door een deel van je communicatie te automatiseren. Nóg sneller reageren dan automatisch reageren kan niet.

  1. 2. Je aanbod is niet duidelijk

In een wereld waarin we graag snel geholpen willen worden, moet ook direct duidelijk zijn voor je klant welke mogelijkheden jouw locatie biedt . Door informatie niet direct toegankelijk te maken, werp je een drempel op. Gemiste kans! Je kunt dit ergens op je site zetten, maar je kunt ook een tool gebruiken waarmee je klant in een paar simpele stappen direct zelf een offerte samenstelt.

  1. 3. Je administratie is een tijdrovend karwei

Laten we eerlijk zijn: een event organiseren is leuk, maar de administratieve rompslomp kan je soms gestolen worden. Gelukkig kun je dit tegenwoordig automatiseren: nooit meer vergeet jij een mail te sturen, zie je een bericht over het hoofd in je volle mailbox of maak je een fout in de factuur.

  1. 4. Je maakt je offertes nog in Word

  2. Word is een prima programma, maar niet geschikt voor offertes. En hetzelfde geldt voor Excel. Handmatig offertes maken is tijdrovend én foutgevoelig. Neem eens een kijkje bij je concurrent. Wedden dat zij met specifieke software voor de evenementenbranche werken? Niet gek dat je klant dáár dan een offerte zal opvragen. Kortom! Weg met Word, dat kan beter. Tegenwoordig heb je software waarmee je in een handomdraai een digitale offerte maakt. Zo’n digitale offerte kan je klant lekker snel ondertekenen! En omdat het toch zo eenvoudig is, maak je ‘m in hetzelfde systeem ook meteen persoonlijk, professioneel en opvallend. Zo belandt ie niet onderaan de stapel!

  3. 5. Je biedt te veel opties

Keuze is juist fijn, toch? Dat zou je denken, maar het kan ook averechts werken. Je klant kan namelijk overweldigd zijn door alle opties en door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer zien - en vervolgens afhaken. Die keuzestress kan je beter minimaliseren. Als je goed doordachte en uitgewerkte arrangementen aanbiedt, die ook nog eens onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrentie, dan zal je klant sneller geneigd zijn daarvoor te kiezen. Kortom: geef je klant nog steeds de keuze, maar houd de opties overzichtelijk en beperkt. Fijner voor de klant én voor jou als eventplanner. Een win-win, dus!

  1. 6. Je hebt ruis op de werkvloer

Fijn dat je zo’n goede planning hebt gemaakt en dat iedereen het draaiboek in z’n mail heeft. Maar wat doe je als last-minute het programma aangepast moet worden? En heb je eigenlijk tijd ingecalculeerd om een invalkracht in te werken als een personeelslid ziek blijkt? Om ervoor te zorgen dat je team altijd de meest actuele informatie voorhanden heeft, kies je voor een geautomatiseerd systeem, waarin ook last minute veranderingen direct voor iedereen zichtbaar zijn. 

  1. 7. Je denkt niet na over opvolging 

Het evenement is afgelopen, de afbouw is klaar en de factuur is gestuurd. Op naar de volgende, toch? Veel event planners zien niet hoe belangrijk opvolging is. Stuur achteraf een enquête of vraag om een review. Deze mails kun je ook allemaal automatiseren. Niet alleen kun je de reviews gebruiken in je marketing (en ervan leren natuurlijk), je kunt de mails ook gebruiken om je klant te wijzen op interessante nieuwsberichten van jouw locatie of  ze een leuke kortingscode bieden voor een volgend event. 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.