Ziggo+Dome+richt+zich+met+internationaal+designbureau+op+on%2DNederlands+interieur
Nieuws

Ziggo Dome richt zich met internationaal designbureau op on-Nederlands interieur

MULTIFUNCTIONELE EVENEMENTENLOCATIE - Ziggo Dome staat inmiddels als een huis, of beter nog als een nieuwe concerttempel in Amsterdam Zuidoost. De evenementenlocatie richt zich nu op het interieur, dat naar eigen zeggen on-Nederlands moet worden.

Daarmee verschuift de aandacht naar binnen en wordt duidelijk dat het interieur volledig in het teken staat van een 'onvergetelijke muziekbeleving', zoals de multifunctionele evenementenlocatie het zelf noemt. Voor de filosofie en het gedetailleerde masterplan achter de inrichting tekende het internationaal vermaarde designbureau DAY creative business partners uit Amsterdam. Het interieur zal van on-Nederlandse, internationale allure zijn en heeft als centraal thema “Rythm”. De opening van de Ziggo Dome staat medio 2012 gepland.

'Fans komen in de eerste plaats voor een artiest. Wij willen echter de beste omstandigheden creëren voor deze ontmoeting. Met een uitstekende akoestiek, optimale zichtlijnen en een omgeving, een interieur waarin iedereen zich thuis voelt. We willen concertliefhebbers onderdompelen in een totaalbeleving', aldus Danny Damman (foto, rechts), directeur commerciële zaken van de Ziggo Dome. Louk de Sévaux (foto links), managing partner van DAY: 'We zochten naar samenhang in gebouw en functionaliteit. Daarvoor hebben we iedere stap van een bezoeker voor, tijdens en na een concert in kaart gebracht. Dat leverde een Masterplan op voor allerlei bijzondere faciliteiten en activiteiten, het ontwerp van de inrichting en ‘Rythm’ als het overkoepelende thema.'

Fan Zone
Het thema komt tot uitdrukking in het ontwerp van het gebouw, waarbij herhaling en symmetrie een grote rol speelt. 'Ook de verlichting en wanddecoratie in de Ziggo Dome kent ontelbare verwijzingen naar het thema. Met het masterplan in de hand wist Ziggo Dome de afgelopen tijd met Ziggo, LG, Heineken en Randstad de eerste belangrijke partners te vinden om dit nieuwe avondje uit gezamenlijk te realiseren. Zo komt er een ‘Twitter Wall’ met real time alle tweets over het concert, een ‘Silent Booth’ om tijdens het concert even rustig te kunnen bellen, een ‘Fan Zone’ waar de fan club zich kan presenteren en tientallen beeldschermen met doorlopende informatie over de artiest en het concert. In het hele gebouw zijn restaurants, bars en food outlets te vinden.'

Hotspots
'De ‘Live Avenue’ is de plek waar de leden van de Ziggo Dome Member Club met hun gasten samenkomen. Deze ‘members only’ ruimte heeft vrij zicht op het podium en kent onder andere diverse wijnbars, een cocktailbar en het Heineken Backstage Cafe. Daar is ook de ‘Exclusive Club’ die met een capaciteit van 100 personen gelegenheid biedt voor relatieontvangst. Hoog in de Ziggo Dome is bovendien een kleine zaal voor bijvoorbeeld exclusieve after parties. Naamgevend partner Ziggo realiseert tenslotte een eigen Ziggo Studio op de begane grond van het gebouw.'

Diepgaand inzicht
Louk de Sévaux van DAY: 'Het is uniek om met de partners de concertbeleving in de Ziggo Dome vorm te geven. Een diepgaand inzicht in de beweegredenen en behoeften van muziekliefhebbers maakt dat mogelijk. Alleen dan kunnen de betrokken merken relevant zijn en een onderscheidende rol spelen. Hier hebben we opnieuw consultancy en creatie hand in hand kunnen te laten gaan.' Danny Damman van Ziggo Dome vervolgt: 'Dit bijzondere interieurconcept van DAY is belangrijk voor de Ziggo Dome. Op korte termijn moeten alle ruimtes en faciliteiten soepel functioneren en de publiekstromen kunnen verwerken. Op middellange termijn willen we dat fans de Ziggo Dome herkennen als hun huiskamer, de plek waar ze zich thuis voelen. Het interieur moet iets toevoegen aan de totaalbeleving van de muziekliefhebber.'

Over Ziggo Dome
De Ziggo Dome wordt speciaal ontwikkeld voor concerten van (inter-) nationale artiesten en biedt ruimte aan maximaal 17.000 bezoekers. Daarnaast is het muziektheater geschikt voor familie-entertainment, sportmanifestaties, productpresentaties, galadiners, televisieshows en musicals. Per jaar worden naar verwachting tachtig evenementen georganiseerd voor circa een miljoen bezoekers. Partners zijn onder meer Ziggo, Live Nation/Mojo, LG, Randstad en Heineken.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.