Locaties%3A+ontvluchten%2C+healthy+foods+en+einde+van+de+stoffige+vergaderzaal
Nieuws

Locaties: ontvluchten, healthy foods en einde van de stoffige vergaderzaal

MULTIFUNCTIONELE EVENEMENTENLOCATIE - De multifunctionele evenementenlocatie lijkt alles in zich te hebben om aan de huidige marktvraag te voldoen. Want als alle soorten events gehuisvest kunnen worden, dan zijn de locaties flexibel, kunnen ze in spelen op de marktvraag en de ontwikkelingen. Toch?

Multifunctionele locaties lijken perfect geschikt voor één van de belangrijkste vragen van opdrachtgevers: ze willen flexibiliteit. Maar in hoeverre is dat ook echt de vraag in de markt en hoe spelen jullie daar met jullie type locatie op in?

Henk de Boer van evenementenlocatie De Koningshof herkent zich in de vraag om flexibiliteit: 'Flexibiliteit is inderdaad een veel genoemd item voor ons als De Koningshof. Vanuit de kennis in cateren met zusterbedrijf Willem de Boer Food & Events is flexibiliteit een absolute must en hiermee is ook de basis van onze locatie De Koningshof gelegd. Vijf van onze zalen zijn via Het Binnenhof geschakeld aan elkaar, wat voor een opdrachtgever prettig is wanneer er variatie wenselijk is. Variatie in sfeer, functionaliteit, bezoekers aantallen etc. Op die manier kan er ook snel geschakeld worden van een plenaire bijeenkomst via een pauze moment naar een teambuildingsactiviteit of netwerkbijeenkomst met borrelmoment. Een andere USP is ongetwijfeld onze back-stage routing, waarbij catering, artiesten of andere toeleveranciers via de “ring” om de zalen kunnen werken en de gasten in de zaal niet gestoord worden. Er zijn maar weinig locaties die deze absolute meerwaarde in onze omgeving kunnen noemen.'

Ook Cynthia Hoek van 2B-Home Event Centre ziet in flexibiliteit een belangrijke marktvraag en weet hoe dat komt: 'Opdrachtgevers zijn steeds veeleisender dan voorheen. Zij vinden zichzelf uniek en zien zichzelf als belangrijk voor jouw bedrijf. 2B-Home Event Centre ziet dat ook zo. De opdrachtgevers zorgen voor onze boterham en wij waarderen hun komst. Bovendien vinden we het geweldig om mee te denken met de klant en ook juist flexibel op de wensen in te gaan. Dat maakt het werk gevarieerd en spannend. In een intake gesprek komt al gauw aan de orde wat de opdrachtgever wil en welke kant ze op willen. Bij 2B-Home Event Centre is eigenlijk niets te gek en kunnen we vrijwel alles realiseren. Omdat we een relatief kleine organisatie zijn hebben we intern korte lijnen en kunnen we snel schakelen.'

Volgens Walter Dawson van Winkel van Sinkel zit flexibiliteit dichtbij diversiteit: 'Wij profileren ons als een multifunctionele locatie met  een diversiteit aan ruimtes (in zowel grootte als sfeer) wat het voor ons mogelijk maakt om flexibel te zijn. Door deze diversiteit aan ruimtes zijn wij erg flexibel om aan de wensen van de gasten met hun diverse bijeenkomsten tegemoet te komen. Zowel voor zakelijke- als voor particuliere bijeenkomsten, groot en klein. Wij proberen zo goed mogelijk de wensen van de gast te evenaren.'


'Flexibiliteit en diversiteit liggen voor een evenementenlocatie dicht bij elkaar'


Je ziet ook een stroming van duidelijke segmentatie. Locaties die zich meer en meer richten op één of hooguit een paar ‘soorten’ evenementen. Een multifunctionele locatie suggereert alles aan te kunnen. Is dat in de huidige markt een pre of willen opdrachtgevers juist graag een segmentatie/label? En hoe anticiperen jullie daarop?

Winkel van Sinkel laat die vraag bij de opdrachtgever, maar merkt wel dat niet alle mogelijkheden bekend zijn: 'Wij hebben de luxe dat we enkel op aanvraag werken. Voor de opdrachtgevers is het duidelijk wat voor locatie wij zijn en hier kiezen ze doelbewust voor. Wij merken wel dat opdrachtgevers ons nog niet kennen als congreslocatie. Bij een locatiebezoek wordt de vraag gesteld of er vaker een congres binnen onze locatie wordt georganiseerd. Onze locatie leent zich hier uitstekend voor.'

Cynthia Hoek, 2B-Home Event Centre, geeft aan dat de segmentatie juist ook kan zitten in het feit dat je alles aan kunt: 'Wij zijn een multifunctionele organisatie en kunnen ook vrijwel alles aan. Juist doordat wij al jarenlange ervaring in deze branche hebben, hebben we al zo veel verschillende events meegemaakt, waardoor we ook feitelijk alles aan kunnen. Wij denken dus dat het een pre is in de huidige markt. De markt is verwent en wil graag op haar wenken bediend worden.'

Henk de Boer - De Koningshof: 'In onze beleving zijn beide van belang; het all-in one concept dat de opdrachtgever compleet ontzorgd wordt en dat zelfs de contactpersonen een event kunnen meebeleven omdat alles “in control” is. Daarnaast is De Koningshof ook zeer geschikt om 1 onderdeel van de locatie in te vullen en andere zaken elders onder te brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan touringcar organisaties die een dagje historisch Urk komen doen.  En hoe anticiperen jullie daarop? Goed luisteren naar wat de opdrachtgever wil of voor ogen heeft, aanbieden wat wenselijk is maar ook meedenken hoe het event beter tot uiting komt door de juiste ruimten/zalen in te delen.'


Trends: ontvluchten, healthy foods en einde van de stoffige vergaderzaal


Is er een trend/ontwikkeling te ontdekken in de vraag van opdrachtgevers als je kijkt naar het afgelopen jaar? Of is er bij jullie een ontwikkeling waarvan jullie zeggen, daar spelen wij vol op in?

'Sommige opdrachtgevers komen jaarlijks/tweejaarlijks terug. Wat goed is hoeft in dat geval niet aangepast te worden, hooguit in detail bij culinair of decor. Naast de “trend” van veel last minute activiteiten bemerken we dat steeds meer klanten de Randstad drukte “ontvluchten” en het heerlijk vinden om filevrij het authentieke Urk te ontdekken. De hardwerkende en nuchtere vissersmentaliteit komt ook terug op onze locatie en is voor steeds meer (event) organisaties reden om onze 8 jaar jonge locatie met een centrale ligging in Nederland te bezoeken', promoot Henk de Boer zijn De Koningshof, Urk en het ontvluchten.

Cynthia Hoek: 'Wij zien veel vraag naar biologische producten en healthy foods. Ook wil men minder materiaal verspillen en meer beleving. De keuken van 2B-Home Event Centre speelt hier goed op in en biedt een keur aan mogelijkheden op het gebied van biologische producten en gerechten. Daarnaast creëren we met licht, geluid en geur meer beleving.'

Bij de Winkel van Sinkel zien ze al langere tijd een ontwikkeling: 'Al een aantal jaren zijn onze opdrachtgevers op zoek naar zalen waar ze een groep plenair kunnen herbergen en hiernaast met deze groep in verschillende subzalen uiteen kunnen. In theateropstelling kunnen wij in onze Grote Zaal 280 gasten herbergen en hiernaast kunnen wij in totaal 10 subzalen creëren wat als erg positief wordt ervaren. Hiernaast geven onze opdrachtgevers aan niet meer in een ‘stoffige’ vergaderzaal te willen zitten. Dit bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat de opdrachtgevers voor onze locatie kiezen.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.