Congreslocaties%3A+van+standaardpakketten+naar+een+zintuigprikkelende+aanpak+en+maatwerk
Nieuws

Congreslocaties: van standaardpakketten naar een zintuigprikkelende aanpak en maatwerk

EVENEMENTEN CONGRESLOCATIE - Eindopdrachtgevers kiezen bij de keuze voor een locatie van een zakelijk evenement steeds vaker voor de belevenis factor, waardoor er een verschuiving ontstaat in de keuze van zakelijke evenementenlocaties naar onconventionele locaties. Hoe proberen congreslocaties in te spelen op deze trend, waarbij flexibiliteit en beleving centraal staat? EventBranche vroeg diverse congreslocaties naar hun mening.

Cuno Groenewoud van Libéma:
'De laatste jaren vindt er een verschuiving plaats naar de relevantie van evenementen en het effect hiervan. Beleving kan daar sterk in bijdragen. Storytelling vanuit de accommodatie, op basis van legacy, authenticiteit, oorspronkelijke functies en waarden, is een manier om die beleving te creëren. Deze kan de relevante context en/of omgeving bieden voor het versterken van de kernboodschap van het evenement. Daarnaast speelt de fysieke omgeving een belangrijke rol in de beleving. Denk aan bijvoorbeeld de architectuur en onderscheidende uitstraling; zoals industrieel of juist high end. Ook speelt ROI de laatste jaren een steeds belangrijkere rol. Daardoor gaan we van massa naar getargeted en kleinere doelgroepen. En dus kleinere evenementen.'

'Onconventionele locaties kunnen voorzien in het bovenstaande. Echter blijft het van belang de basiszaken op orde te hebben: prijs-kwaliteit verhouding, geografische ligging, bereikbaarheid, capaciteit, technische faciliteiten, de locatie en een team met kennis en ervaring die begrijpt wat een organisator nodig heeft, zoals inhouse AV-techniek, goede catering, gastgerichtheid, etc. Niet denken in standaardarrangementen, maar meer focus op persoonlijke aandacht, maatwerk en het ontzorgen van opdrachtgevers.'

Wendy van Hoeven van Theater Orpheus voegt daar aan toe: 'Vanuit de locatie blijven persoonlijk contact en echt maatwerk de krachtigste middelen om in te spelen op de wensen en behoeften van de klant, en deze te vertalen naar een betekenisvol event. Alleen daarmee kun je in de echte inspiratie en flexibiliteit blijven voorzien. Weg met de standaard zaken; ga met de opdrachtgever in gesprek en bekijk hoe kwaliteiten maximaal benut en samengevoegd kunnen worden. Daaruit ontstaan de meest inspirerende en geweldige bijeenkomsten! Spreken we dan van een trend? Nee zeker niet, het is en blijft de meest inspirerende manier om zaken met elkaar te doen!'

Evoluon en Corpus Experience, twee bekende onconventionele locaties, herkennen zich in dit verhaal. Noud de Greef van Kora at Evoluon zegt hierover: 'Niet alleen de boodschap zelf telt, niet alleen wie hem brengt en hoe, maar ook waar. Alleen al een andere setting dan gebruikelijk haalt mensen uit hun comfortzone en creëert zo een sfeer waarin men open staat voor nieuwe ontmoetingen en nieuwe kennis. Door het creëren van een totaalbeleving, waarbij alle zintuigen geprikkeld worden, blijft de boodschap ook hangen. Locatie, inrichting, content, alles moet daarbij kloppen en op elkaar aansluiten. Dat is de kracht van een externe locatie met uitstraling!'

Laurens Geurts van Corpus Experience:
'Bij de bouw van de nog relatief ‘nieuwe’ educatieve attractie CORPUS ‘reis door de mens’ (open  sinds 2008), is direct gekozen voor het toevoegen van congresfaciliteiten: het CORPUS Congress Centre. In brede zin is de toevoeging van de belevenis van de bijzonderheid van ‘de mens’, of dit nu gaat om de specifieke werking van de hersenen (neuromarketing) of de analogie naar het ineengrijpen van alle processen in het lichaam met een organisatie, en het centraal stellen van mensen een belangrijke component van een succesvolle dag.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.