5+locatietrends+en+tips+over+eventbeleving+bij+Schouwburg+%26+Theaters+%281%2F2%29
Nieuws

5 locatietrends en tips over eventbeleving bij Schouwburg & Theaters (1/2)

EVENEMENTENLOCATIE SCHOUWBURG & THEATER - 2016 wordt de doorbraak van een trend die al langer ingezet is: apps, tools en technologische innovaties die het bezoek van de locatie meerwaarde bieden. Wat zijn de trends en ontwikkelingen en hoe zit het met het gebruik van innovaties om de eventbeleving te optimaliseren bij schouwburg en theaters?

 


Kyra Kuppens van bioscoopketen Pathé
Wij, als Pathé Business zien met name een ontwikkeling in de vraag naar meer flexibiliteit.
Trend 1: De opdrachtgever verwacht meer samenwerking en willen binnen een kortere aanlooptijd dezelfde succesvolle evenementen neerzetten. Trend 2: De 24/7 economie is ook steeds meer in evenementen terug te zien.

Anne-Marije Hogenboom, hoofd afdeling Sales en Evenementen bij Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem:
Bij schouwburg en theaters, die ook gebruikt worden als congreslocatie, is een professionaliseringsslag gaande. Trend 3: Wij merken dat van een evenementenlocatie steeds meer wordt gevraagd. Congresmanagers zoeken tegenwoordig niet alleen een mooie locatie, men zoekt ook meer samenwerking met de locatie. Het theater als evenementenlocatie is onderdeel van het totaalconcept van het evenement. Daarom heeft Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem geïnvesteerd in een volwaardig sales en evenementen team met professionele gesprekspartners voor eventmanagers.  Zo bieden we naast prachtige locaties ook uitstekende service en denken we met de klant mee. 

Wendy van den Hoeven van Orpheus
'De vraag verandert over het algemeen duidelijk; er is meer behoefte aan persoonlijke aandacht dan ooit en juist door het grote aanbod van diverse evenementen zijn opdrachtgevers constant opzoek naar een onderscheidend vermogen van hun evenement. Het is belangrijk dat een locatie daar goed in kan meedenken en de gedachten ook werkelijk tot uitvoer kan brengen; dit is juist waar Theater & Congres Orpheus zich in onderscheid en goed in is.'

'Opdrachtgevers gaan bewust op zoek naar een locatie die nauw aansluiten bij de doelstelling van het evenement. Uitstraling, ambiance, maar ook feitelijkheden zoals de submogelijkheden, ligging van de locatie en  ruimte ontmoetingsruimtes/foyers spelen een belangrijke rol bij de oriënterende opdrachtgever. Trend 4: We merken de laatste tijd dat de budgetten weer meer toereikend worden, waardoor er meer ruimte is voor extra’s. Trend 5: In de persoonlijke gesprekken met opdrachtgevers merken wij dat men meer openstaat voor “het afwijken van de standaard” en duidelijk zoekend is naar mogelijkheden om de bijeenkomsten een extra dimensie te geven. Dit kan op allerlei vlakken, van een complete aankleding en entertainment  in stijl, tot aan een diversiteit aan opstellingen tijdens de subsessies om meer inspiratie en variatie mee te geven aan de subsessies.'

2016 wordt de doorbraak van een trend die al langer ingezet is: apps, tools en technologische innovaties die het bezoek van de locatie meerwaarde bieden. Hoe zit dit bij locaties als schouwburgen en theaters?

Kyra Kuppens van bioscoopketen Pathé
'Online verkoop wordt steeds belangrijker, er is een verschuiving van Push naar Pull als het gaat om marketing en sales en als afdeling moeten ook wij hier op inspelen. Tip 1: Het gaat er in deze tijd meer om dat je optimale klant-interacties hebt op het moment en de wijze die de klant wenst, in plaats van eenzijdig communiceren middels cold calling, hard mailings en
e-mailings. Deze sales manieren werken alleen in combinatie met inbound marketing/sales. Er zijn nu steeds meer manieren om digitaal contact toch persoonlijk te laten zijn en daar gaan wij ook steeds meer gebruik van maken. Als locatieverschaffer betekent dit ook dat de opdrachtgever verwacht dat het op de locaties zelf ook technologisch goed voor elkaar is. De vraag naar gratis WiFi op alle locaties is groot als ook meer interactieve presentatiemogelijkheden.'

Anne-Marije Hogenboom, hoofd afdeling Sales en Evenementen bij Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem:
'In het theater worden avond aan avond voorstellingen gespeeld en totaalbelevingen  gecreëerd. Tip 2: Het is voor theaters dan ook zeer belangrijk om te blijven investeren in goede technologische voorzieningen. Onze technici zijn goed op de hoogte van de ontwikkelingen wat dat betreft, denken mee en assisteren waar nodig. Onze locaties zijn uitgerust met de meest geavanceerde audiovisuele middelen en licht- en geluidstechniek. Ook bieden we gratis WiFi door het hele gebouw, waarop meegebrachte apps en tools soepel draaien.'

Wendy van Hoeven van Orpheus
'Niet elke opdrachtgever is al klaar voor apps en tools, echter zien we de vraag wel toenemen en kunnen wij als Theater & Congres Orpheus hierin voorzien. Maatwerk is hierin essentieel en speelt ook absoluut een belangrijke rol in de veranderende vraag op het gebied van tools en evenementen apps. Ontmoeten staat centraal en dat wordt niet alleen gecreëerd door een gezamenlijke lunch; de gasten willen weten wie ze kunnen ontmoeten en kunnen spreken. Opdrachtgevers die hier actief mee aan de slag zijn in het uitnodigingstraject, door bijvoorbeeld een digitale gastenlijst of een ‘matchmodule’ zien absoluut een meerwaarde in het gebruik van dergelijke tools. Het aanmeldproces verloopt sneller en het aantal aanmeldingen gaat omhoog omdat men weet wie er komt. Inhoud is belangrijk maar het ontmoeten gaat misschien nog wel veel belangrijker worden.'

Tip 3: 'Daar waar techniek / technische innovaties voorheen nog wel eens “onderschat” werden door opdrachtgevers, zien we nu een duidelijke verschuiving dat men wil en moet uitpakken. Interactie in de plenaire ruimte middels technologische innovaties, focus op het podium en daarmee imponeren, verrassen en inspireren.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.