Apenkooi en Bar-le-Duc maken belangrijke stap naar circulaire evenementen

26-02-2019 - Vanaf komend festivalseizoen is Bar-le-Duc de vaste leverancier van flesjes water op de Nederlandse evenementen van Apenkooi Events. Tijdens DGTL Amsterdam, een van ‘s werelds meest duurzame festivals, trapt Apenkooi zowel het festivalseizoen als de driejarige samenwerking met Bar-le-Duc af. Met deze samenwerking neemt de evenementenorganisator een belangrijke stap in haar duurzaamheidsbeleid.

De waterflesjes van Bar-le-Duc worden voor 100% gemaakt van gerecyclede plastic flessen en dus zonder het gebruik van nieuwe grondstoffen. Bovendien worden bezoekers gestimuleerd hun lege flesjes in te leveren aan de bar, waarna Bar-le-Duc ze ophaalt en weer recyclet tot nieuwe flessen.

Circulair systeem
Water is - na bier - de meest verkochte drank tijdens festivals. Op mooie zomerdagen vliegen de flesjes water als warme broodjes over de toonbank en belanden vervolgens in de prullenbak. Dat moet anders, vindt evenementenorganisator Apenkooi, die de ambitie heeft de meest duurzame evenementenorganisator ter wereld te worden. “Ons doel is dat in 2020 al onze events compleet circulair zijn en de samenwerking met Bar-le-Duc vormt hierin een belangrijke stap”, aldus Jasper Goossen, oprichter en Managing Partner van Apenkooi. “Het circulaire systeem waarmee Bar-le-Duc haar flessen produceert sluit perfect aan bij ons streven naar duurzaamheid, want bij wijze van spreken worden de flessen die we dit jaar verkopen volgend jaar weer ingezet.”

“Wij zijn ontzettend blij dat wij de bezoekers van de Apenkooi evenementen een duurzamer alternatief kunnen bieden”, aldus Paula Gijsen, Senior Brand Manager van Bar-le-Duc. “Kraanwater is natuurlijk altijd de beste optie, maar de ervaring leert dat bezoekers van bijvoorbeeld een festival toch graag water in een flesje of juist met een smaakje kopen. Met onze 100% gerecyclede fles willen we onze impact op het milieu verkleinen en we zetten samen met Apenkooi een mooie stap naar circulaire evenementen.”

Gerecyclede flessen
Apenkooi organiseert jaarlijks een breed scala aan evenementen, zoals DGTL en STRAF_WERK, waarbij uiteraard duizenden drankjes worden verkocht. Om de hoeveelheid plastic afval te beperken is Apenkooi al eerder overgestapt van plastic wegwerpbekers naar een statiegeldsysteem met hardcups die bezoekers aan het einde van het event weer kunnen inleveren. De mogelijkheid om nu ook plastic waterflesjes in te leveren voor recycling is hierop een mooie aanvulling. Bar-le-Duc maakt als eerste en enige in Nederland haar mineraalwaterflessen voor 100% van gerecyclede plastic flessen. Dit betekent dat er geen nieuw plastic gebruikt wordt voor de productie van haar flessen.

1 Reacties

Mooie kans om iets van het plastic terug te dringen. Mooier zou het natuurlijk zijn om ons project 'Gratis drinkwater' te implementeren met onze Blue-thermos-Bottle. [Zet er gelijk het logo op van het event en je hebt direct een collectors-item] Eenmaal een Blue Bottle kopen en daarna gewoon gratis je fles vullen met gewoon kraanwater. Het bezwaar is natuurlijk de sponsoring van een watermerk of de recette op de verkoop van de watertjes . Wij zijn van mening dat we dat zeker eens goed kunnen uitrekenen. Gastvrijheid, welzijn en milieu kunnen absoluut hand-in-hand.
Rob van Holstein @ 27-03-2019 12:53 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Unlimited Productions

    International full service production company. Technical- & creative concepts, high-end designs and quality event...
  2. XSAGA

    XSAGA is een concept- en productiebureau op het gebied van live-communicatie, evenementen en activaties.
  3. Heman Verhuurservice

    Héman Horecaverhuur, het grootste assortiment voor elk evenement.
  4. KNVB Campus

    De KNVB Campus is dé plek waar onze nationale selecties trainen en waar trainers worden opgeleid
  5. Veldeman

    ‘Challenge our limits’: wij gaan geen enkele uitdaging uit de weg en zoeken steeds naar de beste totaaloplossing op...

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners