
Dit blijkt uit de analyse "Trends en ontwikkelingen op de Marketing en Communicatie arbeidsmarkt 2e kwartaal 2011" van Jan Wilkens, competence director M&C bij Yacht, detacheerder van interim-professionals.
Jan Wilkens: 'De groei van het aantal communicatie vacatures geldt niet voor alle soorten functies en alle sectoren. In de sectoren financiële – en zakelijke dienstverlening is er duidelijk sprake van een stijgende vraag naar marketing en marcom medewerkers. De markten herstellen maar langzaam waardoor de concurrentie blijft toenemen. De enige weg naar groei is dan het winnen van marktaandeel. Organisaties doen er daarom nu alles aan om succesvolle marktintroducties te realiseren. Een goed gelanceerd en uniek product of dienst zet de concurrentie op achterstand en biedt vaak een goede uitgangspositie voor een betere prijsstelling. Organisaties lijken daarom de laatste maanden meer op zoek te zijn naar goede marketing professionals. Een onderscheidende propositie en smetteloze reputatie zijn dan de belangrijkste ingrediënten om de concurrentie voor te blijven. De marketeers en de marcom-er moeten hier het verschil maken. Daarnaast is het zo dat het sterk veranderende communicatie- en keuzegedrag van klanten organisaties in verschillende sectoren dwingt om nieuwe klantbenaderingen te ontwikkelen. Ook hierdoor is er extra vraag naar marketing & communicatieprofessionals.'
Regie
Wilkens: 'Meer dan ooit worden organisaties afgerekend op hun reputatie en betrouwbaarheid. Daarbij laten klanten zich steeds meer leiden door de uitdijende informatiestroom, waarbij feiten en meningen dwars door elkaar lopen. De bronnen van deze informatie zijn voor organisaties nauwelijks te controleren omdat de interactie op social media moeilijk te coördineren is. Steeds meer organisaties raken doordrongen van het feit dat het kennen en vertellen van een corporate story voor de hele organisatie houvast biedt en de kans op een consistente boodschap vergroot. Als de communicatie afdeling daarbij in staat is om op cruciale momenten (marktintroducties, crisis, etc.) de regie te voeren, neemt het vertrouwen van de markt toe. Vooral in de financiële dienstverlening verlangen organisaties naar een beter imago en grip op hun reputatie. Het is dan ook waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat de vraag naar communicatie professionals met kennis van reputatiemanagement in deze sector verder zal gaan toenemen.'