Verantwoordelijk+voor+events+in+jouw+bedrijf%3F+Dit+zijn+de+Corona+plussen+en+minnen
Nieuws

Verantwoordelijk voor events in jouw bedrijf? Dit zijn de Corona plussen en minnen

De impact van corona op onze totale maatschappij is ongekend. Kijk je specifiek naar de wereld van live communicatie en experience marketing, dan is conclusie 1 dat onze tak van marketing en communicatie in raptempo ‘vloeibaar’ werd. Ander vormen, andere gedaantes, met als basis nog altijd de beleving. Een tweede conclusie is de diepe wonden die corona achterliet bij eventbedrijven, locaties, toeleveranciers, cateraars. Tot slot kun je concluderen dat er ook positieve uitkomsten zijn van deze bizarre tijd. We hebben de belangrijkste plussen en minnen op een rij gezet.

Misschien zijn er wel honderd plussen en minnen die uit de COVID-19 tijd voortkomen als het gaat om live communicatie. En voor nu voelt het vooral als minnen, maar zet deze vier plussen en minnen op een rij en dan zijn wij er van overtuigd dat live het hoofdbestandsdeel van jouw marketing en communicatie blijft:

-

Personeelstekort

Het is keihard geweest. De corona-maanden hebben vele eventbedrijven doen wankelen. Gevolg: veel experts, kennis en handjes zijn uit de branche vertrokken. Dat betekent niet dat er straks geen goede impactvolle live communicatie of live marketing georganiseerd kan worden. Het betekent ook niet dat de markt de tekorten niet vanzelf gaat aanvullen. Dat komt goed, maar niet op korte termijn. Wat betekent dat dan voor mij als opdrachtgever? Hanteer de volgende drie minnen als houvast om niet de dupe te worden van het huidige tekort.

>> Meer lezen: 95 procent van de eventbedrijven heeft last van personeelstekort

-

Doorvragen, zelfs bij vaste partners

De klappen in de eventbranche zelf zijn niet te onderschatten. Niet alleen het gebrek aan personeel, maar ook letterlijk de producten en de service van een eventbedrijf hebben onder druk gestaan. Dus ook al ga je weer organiseren met je meest betrouwbare en trouwe partner, vraag door. Het hoort helaas bij deze tijd, maar vraag naar veranderingen, zorg dat het verwachtingsmanagement klopt. Het hoort helaas bij de naweeën van corona.

-

Korte leadtime uit den boze

Een simpele optelsom zorgt ervoor dat we, als er weer volop live georganiseerd mag worden, niet meer kunnen varen op korte leadtimes. Het was een trend de afgelopen jaren: steeds kortere leadtimes voor evenementen. Nu met het tekort aan personeel, materiaal en wellicht nog veel belangrijker: de wetenschap dat als we weer mogen agenda’s enorm snel vollopen met events. Dus plan in het voren en laat korte leadtimes tot het pre-corona tijdperk.

>> Meer lezen: boek tijdig en ga in overleg

-

Wat als?

Als er één les meegenomen moet worden in de tijd dat COVID-19 nog rondwaart: maak slimme, goede, heldere en begripvolle afspraken over annuleringen en verschuivingen. Het voorkomt veel gesoebat als de maatregelen of oplopende cijfers leiden tot een annulering of verschuiving. Dus loop op voorhand de scenario’s door en kom tot elkaar met goede afspraken.

+

Besef van het bredere LIVE palet

Live Contact, zo noemde EventBranche.nl de toekomst van events, live en experience. Vrij vertaald: het palet van live is door corona en de gedwongen shift naar online en digitaal vele malen groter, breder en gekleurder geworden. Niet alleen kunnen we nu complete hybride trajecten inzetten, ook het feit dat alle afdelingen en disciplines binnen bedrijven bewust of onbewust naar beleving grijpen, maakt van ieder contact met derden een mini brand event.

>> Meer lezen: De Gouden Toekomst van LIVE Contact

+

Digitale drempels zijn geslecht

Och wat hebben we er toch lang over gedaan. Het is eigenlijk bizar te noemen, dat een pandemie er voor zorgde dat de live communicatie en experience marketing tak van marcom eindelijk definitief online, digitaal, tools, apps, VR en AR heeft omarmd. Dat gezegd hebbende, zijn de digitale drempels geslecht. Heeft de digitale expert ons laten zien wat de ongekende mogelijkheden zijn om de live beleving nog persoonlijker, nog impactvoller en nog allesomvattender te maken. Data, de smartphone, apps, tools, wie ze inzet voor nog meer impact ziet een compleet nieuwe wereld opengaan, achter een drempel waar we nu geforceerd overheen zijn geknald.

>> Meer lezen: De technologische kansen voor events

+

Het grote gemis

Als je het dan toch hebt over de plussen en de minnen van corona, dan hebben we het hier over een plusminus: het grote gemis van events, samenkomsten, bijeenkomsten, activaties, etc etc. Wat hebben we het gemist: mensen ontmoeten, nieuwe producten ervaren, kennisdelen, interactie…Dat gemis is straks de startmotor van de wederopstanding van live marcom. Zonder ontmoeten kan geen merk, geen bedrijf en geen organisatie.

+

Van huiskamer tot andere kant van de wereld

Na de eerste lockdown kwam het grote besef: experience is nog altijd de manier om aan marketing en communicatie te doen, maar nu het niet kan in locaties, op straat of festivals, moet het naar de huiskamer gebracht worden. De daar bij horende shift naar online en digitaal, bracht direct een ander besef: events in cyberspace gaan dwars door alle geografische grenzen heen. Het mondiale bereik ligt letterlijk aan je voeten. Dus of je nu wilt communiceren met de buurman of met een potentiële lead in Australië, in 2022 hoef je er je hand niet voor om te draaien.

>> Meer lezen: hoe Capgemini 15000 collega's thuis 'liet samenkomen'

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.