EventTrends2020%3A+de+technologische+kansen
Nieuws

EventTrends2020: de technologische kansen

EVENTTRENDS2020 EVENT TECH TOOLS - De lijst aan technologische kansen is ellenlang. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel toe te passen op events en live communicatie. Uit de #EventTrends2020 hebben we een selectie gemaakt van 6 toepassingen waarvan wij, de onderzoeken en de interviews voorspellen: dit konden ze wel eens worden.

 

Tik Tok maar dan voor events

 

Over het algemeen liggen de trends op de social media markt voor op de trends en ontwikkelingen in de wereld van eventmarketing en live communicatie. Maar de early adopters kunnen daar mooi mee scoren. Mocht je in 2020 willen scoren: de kinderen die ooit Tik Tok groot maakten, zijn nu al bijna potentiele eventbezoekers. Tik Tok streamt muziekvideo’s waar jijzelf een hoofdrol in kan spelen. Het was de nummer 3 van de app-downloads van 2019, ten tijde van de #EventTrends2020 publicatie, maar inmiddels boveaan alle lijstjes in begin 2020, dus maak je borst nat:

 

Een paar voorzetten om eenvoudig in te 'tiktokken':

  • Kies voor een humoristische Tik Tok video als deel van je voortraject
  • Maak je programma bekend met korte Tik Tok muziekvideo’s
  • Tik Tok als challenge platform: dag bezoekers uit om iets te posten en ga de interactie aan
  • Jonge doelgroep: Tik Tok!
  • Zet een populaire Tik Tok influencer in

 


 

Drone shows, het nieuwe videomapping

Het was toch echt wel een hype: videomapping. Geen pand werd geopend of de videomapping op de muur was het hoogtepunt. Het 100 jarig bestaan van het kasteel: videomapping met een prachtig verhaal. En videomapping is nog echt niet voorbij, sterker nog, het wordt steeds iets betaalbaarder, maar wie nu nog de show wil stelen: Drones! De drone shows van Intel zijn inmiddels wereldberoemd. Wie er nu vol invliegt, krijgt nog de aandacht van de eersten…

Wereldrecord drones voor Intel

Het 50-jarig bestaan van Intel werd gevierd met een Drone show dat de boeken in gaat: maar liefst 2018 shooting star drones vormden samen een spektakel in de lucht, met het Intel-logo als hoogtepunt. De show ging de wereld over.

 


 

Augmented Reality wint de strijd

 

Ja we weten het: we roepen het nu al drie jaar. Dit wordt het jaar van VR, AR, Ai, Robots etc…maar we proberen het nog 1 keer en met een reden. 2020 wordt de doorbraak van Augmented Reality. Waarom? Dit is de toepassing die in alles het live moment versterkt, niet verstoord en er zelfs nieuwe dimensies aangeeft. Het toonaangevende Analytics Insight legt uit waarom: AR (en VR zijn ideaal om trainingen en educatie te versterken en de impact te vergroten. AR biedt ongekende mogelijkheden voor indoor-navigatie. De mixed reality die AR biedt is in duizenden varianten in te zetten om de beleving te vergroten.

 



Gezichtsherkenning: snelle en vriendelijke check-in

Ook hier een toepassing die al wat langer bestaat, maar dit jaar gemeengoed gaat worden. RAI Amsterdam gebruikte gezichtsherkenning bij de Horecava van dit jaar: ‘Voor de bezoeker verloopt de binnenkomst zo een stuk relaxter. Die heeft geen aanmeldgegevens, papier, e-tickets, QR-codes, etc. meer nodig. Hij hoeft alleen zijn gezicht te laten zien, waarna hij zijn persoonlijke badge krijgt en kan doorlopen. De interactie met de hostesses is persoonlijker; zij zijn niet bezig met het controleren van aanmeldingen of het printen van badges, maar heten vooral de gasten welkom en maken hen wegwijs. Dit leidt tot een vriendelijker en persoonlijker ontvangst.’

 


 

Geofencing: communicatie op de centimeter

Eventbrite voorspelde deze trend al in het afgelopen jaar, maar het lijkt nu van een sporadische inzet, naar een bruikbare en efficiënte tool te zijn doorgegroeid. Vooral geïntegreerd in jouw evenementenapp kan geofencing zeer interessant zijn.

‘Geofencing is het digitaal afbakenen van gebieden, waardoor je online een plek creëert waarbinnen je gericht onderzoek kan doen naar je bezoekers en klanten. Zo’n ‘hek’ kan zo groot zijn als een land of een stad, maar ook zo klein als een winkel of vertrekhal. Het is op die manier mogelijk om bezoekers die op je evenement komen online te volgen, een push te sturen en later te retargetten.’
 


 

Ontmoet het merk: de bots LIVE

 

Het gaat heel hard online: de opmars van de chatbot. Vaak een fictief figuur of een persoon die online klanten en potentieel te woord staat en oplossingen biedt. Nu onze markt altijd al bezig is met het levend maken van merken, biedt de chatbot een nieuwe kans. Een soort online icoon van het merk, dat opeens tot leven komt. Aardige concepten waarbij ‘de chatbot’de host is, of zelfs de dagvoorzitter en discussieleider zagen we al over de grens. 2020 is het de buurt aan de Nederlandse chatbots. De kans om een merk in levende robotlijf te ontmoeten.


>> Het volledige #EventTrends2020 E Magazine downloaden?

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.