
Na een lange periode van schetsen, ontwikkelen en bouwen opende begin oktober Vattenfall het grootste windpark op land in Nederland: het Prinses Ariane Windpark in de Wieringermeer. Een feest dat zelfs met coronamaatregelen in acht nemende live gevierd zou worden, maar door de eerste tekenen van een tweede golf in augustus toch zonder aanwezige gasten moest gaan plaatsvinden. Het was dus zaak voor zowel XSAGA als Vattenfall om snel te schakelen en vooral: lef te hebben.
“Wat we wilden bereiken met ons event hadden we helder voor ogen, maar we hadden XSAGA nodig om er met hun creatieve geest vorm aan te geven.” (Vattenfall, oktober 2020)
Het windpark betreft een belangrijke stap in het behalen van de ambitie van Vattenfall om een fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk te maken. Voor XSAGA werd dus al snel duidelijk: die nieuwe generatie zal ook bij dit feestelijke momentum de hoofdrol moeten gaan spelen. In plaats van het jeugdige programma dat zich midden in de polder tussen de desbetreffende windmolens zou voltrekken, werd al snel besloten over te stappen naar een nieuw en hybride plan. Met een livestream vanuit de studio en vooraf gedraaide opnames vanuit de Wieringermeer zelf. Voor een groot deel vasthoudend aan het originele plan, maar dan vanaf diverse locaties.
“Door de aangescherpte coronamaatregelen moesten we ons event in zeer korte tijd zonder gasten gaan organiseren. Binnen 24 uur had XSAGA een creatief idee voor een online concept waar we direct enthousiast over waren.” (Vattenfall, oktober 2020)
Vanuit een online studio in Utrecht ontving niemand minder dan Sacha de Boer diverse betrokkenen van het project, waaronder ook de internationale afdeling vanuit Hamburg. Een rode draad door het programma waren drie films, waarbij een jonge dame (als representatie van die nieuwe generatie) verslag deed vanaf de feestlocatie in de Wieringermeer, met een speech van de burgemeester en het officiële openingsmoment onder leiding van Martijn Hagens, CEO Vattenfall Nederland.

Het programma oversteeg hiermee de lokale grenzen, doordat collega’s en stakeholders zowel nationaal als internationaal te gast en onderdeel van de beleving konden zijn. Hiernaast bleek het toevoegen van de film ook een mooie manier om de merkbelofte emotionele kracht te geven en is het geheel een ware experience geworden welke nog beter en duurzamer (voor de lange termijn) deelbaar is.
“Vanaf de eerste pitch had ons team al een klik met de denkwijze van XSAGA. En ze hebben het waar gemaakt. We hebben met ons online event de opening van ons windpark gevierd en heel veel mensen kunnen bereiken.” (Vattenfall, oktober 2020)