Van+de+redactie%3A+Toppers+in+ArenA%2C+de+kracht+van+een+evenement+kun+je+voelen
Nieuws

Van de redactie: Toppers in ArenA, de kracht van een evenement kun je voelen

EVENEMENTENLOCATIE / AMSTERDAM - In de business to business eventmarketingwereld gaat het om geintegreerde communicatie, return on investment, accountability en ga zo maar door. Maar de grootste kracht van een evenement kwam boven drijven in de Amsterdam ArenA, bij de Toppers nog wel...

Als redacteur van een vakblad in de zakelijke eventbranche heb je nog wel eens de mazzel dat je uitgenodigd wordt voor een ontspannend publieksevenement. De Amsterdam ArenA nodigde EventBranche uit om aanwezig te zijn bij het eerste van drie Toppers-concerten.

Heel eerlijk, daar zouden we zelf niet zo snel naar toe gaan... (#ofnaarnickensimon). De veelbesproken verkeersopstopping voor de ArenA blijkt helemaal geen onneembare horde. Sterker nog, die 10 minuten extra wachttijd voor de parkeergarage is deze vrijdagavond veranderd in een openluchtconcert. Uit alle auto's klinkt die typisch Nederlandstalige muziek. Even een knopje omzetten en je lacht je kapot. 'Ga de gij allenig naor den Toppers', krijg ik in onvervalst Bredaas naar mijn hoofd geslingerd. 'Ja, voor m'n werk!', schreeuw ik de Opel Kadet naast mij in. 'Dan hedde gij mooi wark manneke.' En zo is het.

Mierennest
Eenmaal geparkeerd en wel, is het op de ArenA Boulevard een mierennest van in wit en goud gestoken mensen, die op straat al vast hun toppersliedjes ten gehore brengen. Lange rijen voor de ticketcontrole, maar de sfeer blijft er eentje van carnaval in Maastricht. Bij de speciale ArenA-genodigden-balie word ik uiterst vriendelijk naar boven geholpen. In de ABN AMRO lounge krijg ik een gouden kroontje en een sjerp van de dames van de ArenA. Met de conculega's van HighProfile durven we na twee alcholische versnaperingen de tribune in te duiken...

Het duurt precies 2 minuten en 23 seconden tot je opeens je heupen heen en weer voelt gaan. Nog geen minuut later ontkomt ook je rechterarm niet aan het aanstekelijke ritme. En voor dat je het weet dans je met de buurman uit Oldenzaal op de klanken van Geer, Goor, Jeroen en Reneetje. Ruim 60.000 mensen deinen van links naar rechts. Zwart, wit, bruin, geel, man, vrouw, kinderen, opa's en oma's, Feyenoorders, Ajacieden, Superboeren...het is een groot feest. Nederland verzameld in een evenementenlocatie.

Geraakt
Vanuit een eventmarketing-oogpunt is het doel van dit evenemet simpel: wees welkom en beleef een avond feest met 60000 tijdelijke vrienden. Het werkt. En precies op het moment dat je denkt met wie sta ik hier nu te dansen komt K3 op als verrassingsact op en wordt Jan Smit van de tribune geplukt om ook mee te zingen. Al heb je geen zin om een feestje te vieren, je ontkomt er niet aan. En terwijl tienduizenden in wit en goud gestoken mensen volop meezingen met een kleuterliedje van K3, betrap ik mezelf op kippenvel. Ik voel me onderdeel van een evenement. Ik vier feest met onbekenden en lach op de terugweg in de auto nog tot ver na de afslag Utrecht...Natuurlijk was ik er alleen omdat ik 'aan het werk was', maar daar in de ArenA tussen de Toppers en hun fans voelde ik het weer: met een evenement kun je mensen raken. En met een goed doordacht evenement raak je zelfs mensen die er misschien niet eens voor open stonden...

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.