Van de redactie: SamenDRAN? Er is één branche die het kan....toch?

16-03-2020 - EVENTBRANCHE - Wat kun je nog zeggen? Wat kun je nog schrijven? In onze branche was de ernst van dit virus eigenlijk al ver voor de maatregelen bekend: annuleringen, afzeggingen tot nu: een volledige lockdown. Het geldt natuurlijk voor alles en iedereen en laat helder zijn, er is maar één prioriteit en dat is de gezondheid van een ieder, maar daarna ons bestaan, ons (levens)werk en onze branche...

Ik heb me enorm verbaasd over oproepen van politici die in deze periode van mondiale cirsis voor bepaalde branches op de bres sprongen. 'Juist nu moet er meer geld naar cultuur', zag ik getweet worden door een toch best wel talentvol Tweede Kamer-lid. Het past nu niet, want het gaat ons allemaal aan. Of het claimen van wie nou waar voor had gewaarschuwd of wie wat had voorgesteld. De ellende gebruiken voor partij-propoganda of collega politici aanvallen om...ja om wat...Het past nu niet. Ik heb ook best wel moeite om op te komen voor onze branche, omdat prioriteit 1 het voorkomen van de complete lamlegging van ons medische- en zorgstelsel. In Italie worden al enige tijd mensen niet opgenomen om rustig in eenzame isolatie thuis te sterven. Die selectie vindt plaats bij de voordeur van het ziekenhuis. Het is ons voorland gelet op het aantal bedden en het aantal besmettingen...dat....En dan hebben we het nog niet eens over toilet-papier hamsteren, toch nog een bruiloft organiseren voor 500 man of de kroeg in gaan terwijl het RIVM afgekondigde 'minimaliseer contact'...

Als eerste...
En onze branche? De branche van het live contact. Tja, ik denk dat we als één van de allereersten de keiharde gevolgen ondervonden van Corona. Veel corporates namen voor-voorzorgsmaatregelen en knalden al hun events uit de agenda. En nu, nu staan we letterlijk op nul. Nou ok, een enkeling kiest voor de online event variant. In veel gevallen een prima oplossing. Sterker nog, de online bezoekers hunkeren waarschijnlijk vanaf hun thuiswerkplek naar dit soort events. Dus ga vooral online, blijf communiceren.

Dat gezegd hebbende weten wij van al die eventbedrijven die vrij snel en keihard in de problemen komen...In deze prachtige branche waar we met diverse schakels, diverse takken van sport tot de meest krachtige vormen van beleveniscommunicatie en experience marketing komen, hebben we het nooit alleen kunnen doen. Alle schakels samen vormen een event. En de bedrijven achter die schakels horen bij elkaar, zijn aan elkaar verbonden. En nee, er is voor ons geen Event CAO, of 1 hele grote allesomvattende branchevereniging, maar partijen als IDEA, CLC-VECTA, Genootschap voor Eventmanagers, MPI en VVEM proberen alles te doen wat ze kunnen. Wij ook. Naast het delen van kennis of gesprekken met politici om de branchebrede problemen te duiden, willen wij ook graag een oproep doen: eentje van solidariteit.

'De opdrachtgever betaalde 100%'
De eventbranche is de branche van menselijk contact. Daar zijn we allemaal werkzaam in, niet omdat we het zo mooi vinden om drie auto's, een speedboot en een vakantiehuis te hebben (ik ken er echt maar eentje...), maar omdat we heilig overtuigd en compleet bevlogen zijn van ons vak en van wat de kracht en de impact is van dat wat we organiseren. Een merk, opdrachtgever, die daar budget voor vrij maakt, die snapt wat je er mee kan en zich volledig laat overdonderen door de productie, trajecten en geintegreerde plannen die wij ze presenteren... Met al onze verschillende schakeltjes in de eventketting, van cateraar, tot decorateur, van locatie tot bureau en van sprekers tot entertainment. En waar de ketting normaal gesproken breekt bij de zwakste schakel, ligt daar ook onze kans. Laat de ketting in tact. Wees open naar elkaar, over je situatie, je overlevingskansen, over wat je wel en niet kunt. Hier kunnen we echt alleen samen uitkomen. Dus dat verhaal van die huurbaas, die tegen zijn huurder zei: ik wil nu even geen geld van jou. En voor onze branche, dat voorbeeld van die ene locatie, die kort voor het event een annulering van jewelste kreeg, maar waar de trouwe opdrachtgever zei: 'We werken al jaren samen, we snappen de directe problemen voor jullie, we maken alles over en zien elkaar eind dit jaar weer...', daar hou ik me aan vast. Daar moeten we ons allemaal aan vast houden.

Ik ben al een paar jaar enorm trots Raad van Commissarissen-lid bij De Graafschap en daar heet ons beleidsplan SamenDRAN, wat zoiets betekent als: met z'n allen, alles geven. Dat wens ik onze branche ook toe. Ik denk ook echt dat er één branche is die dat kan. De branche van al die schakels, onze branche. Laat elkaar niet vallen. Wees solidair en flexibel. Loyaal en sociaal. En als de sterkste schouders voorop gaan in de strijd...dan staan we er straks, als iedereen weer hunkert naar live contact, naar onze branche... SamenDRAN! 

Namens de redactie, namens het hele EventBranche.nl-team,

Sjoerd Weikamp (sjoerd@eventbranche.nl)

Online iets organiseren? Hier wat tips, aanbod en adviezen van experts:

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. KNVB Campus

    De KNVB Campus is dé plek waar onze nationale selecties trainen en waar trainers worden opgeleid
  2. Het Koninklijk Concertgebouw

    Het Koninklijk Concertgebouw is centraal geleden aan het Museumplein in Amsterdam en biedt een prachtige ambiance...
  3. De Rijtuigenloods

    De Rijtuigenloods biedt met de combinatie van een historisch, industrieel karakter en een trendy interieur een unieke...
  4. UP Events

    Bij UP Events kom je voor de beleving. Na één bezoek wil je meer. En als je terugkomt krijg je weer iets nieuws!
  5. Jaarbeurs MeetUp

    Welkom bij hét vergadercentrum van de toekomst.

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners