
In november 2025 presenteert Tomorrowland in de Chinese metropool Shanghai zijn allereerste indoorversie. Onder de titel The Magic of Tomorrowland wordt de moderne HERO Dome omgetoverd tot een fantasiewereld waarin muziek, licht, visuals en performancekunst samenvloeien. Het thema ‘Paperworld’ staat centraal, waarmee de organisatie een filmische, intieme en intensieve ervaring wil creëren die anders is dan de vertrouwde openluchtversies in Boom of elders in de wereld. Internationale dj’s treden er op naast opkomend lokaal talent, waarmee Tomorrowland expliciet kiest voor een culturele uitwisseling en een verankering in de Chinese scene. Samenwerkingspartners als Hero Esports, INS Land, Budweiser en One World Artists zijn betrokken bij de productie. Voorregistraties zijn inmiddels geopend en de officiële line-up en ticketinformatie volgen in september.
Thailand als nieuwe thuisbasis
Nog geen jaar later verlegt Tomorrowland de focus naar Thailand. Vanaf december 2026 wordt de provincie Chonburi, niet ver van Bangkok en Pattaya, de nieuwe thuisbasis voor de eerste volwaardige Aziatische editie van het festival. De Thaise regering tekende een akkoord dat loopt tot en met 2030, waardoor Tomorrowland daar vijf jaar lang jaarlijks terugkeert. De keuze voor Chonburi is ingegeven door de uitstekende bereikbaarheid via drie internationale luchthavens en de aanwezige infrastructuur voor grote evenementen. Volgens ramingen kan het festival miljarden baht bijdragen aan de Thaise economie, met oplopende bezoekersaantallen die samen goed zijn voor meer dan een miljoen festivalgangers in vijf jaar tijd.
Meer dan muziek alleen
De komst van Tomorrowland wordt door Thailand niet alleen gezien als een muzikale mijlpaal, maar ook als een motor voor economische groei, werkgelegenheid en culturele uitwisseling. De organisatie wil daarbij verder gaan dan alleen het festival zelf en werkt aan een Tomorrowland Academy, waar Thaise professionals uit de evenementenindustrie kennis en ervaring kunnen opdoen. Ook belooft de organisatie de Thaise cultuur zichtbaar te integreren in de festivalbeleving, van decor en storytelling tot culinaire invulling.
Historisch hoofdstuk
Met de indoorpremière in Shanghai en de vijfjarige samenwerking met Thailand markeert Tomorrowland een historisch hoofdstuk in zijn internationale reis. Wat ooit begon in het Belgische Boom, transformeert nu tot een wereldmerk dat zich stevig verankert in Azië. De magie van Tomorrowland krijgt er niet alleen een nieuw publiek bij, maar ook nieuwe vormen en verhalen die passen bij de diversiteit van het continent.
Vooruitblik
De keuze voor China en Thailand sluit aan bij de internationale koers die Tomorrowland al eerder uitstippelde. In het verleden vond het festival ook plaats in de Verenigde Staten en in Brazilië, maar deze edities waren van kortere duur en dienden vooral als proef om de formule buiten Europa te introduceren. Met de nieuwe stap naar Azië lijkt Tomorrowland een duurzamere strategie te volgen, waarin structurele samenwerking met lokale overheden en creatieve sectoren centraal staat. Als het succes van Boom een voorbode is, zou Azië de komende jaren zomaar het tweede kloppende hart van Tomorrowland kunnen worden.
Foto: Tomorrowland