
INCENTIVE - Naast illegale promotie van farmaceut GlaxoSmithKline, waarin de fabrikant onder meer antidepressiva voor kinderen vermarktte terwijl deze medicijnen niet geschikt bleken voor kinderen, deelde het bedrijf ook dubieuze incentives uit. Het leidde uiteindelijk tot een schikking van meer dan 3 miljard dollar.
Met de schikking geeft Glaxo niet alleen toe de wet op de volksgezondheid te hebben overtreden (onder meer het achterhouden van data) en het promoten van bepaalde antidepressiva, maar het Britse bedrijf geeft ook te kennen hiervoor incentives te hebben gebruikt. Zo werden artsen meegenomen naar luxe weekendconferenties, kregen ze voor het promoten van het medicijnen bonussen en spreken enkele media over concertkaartjes en luxe cadeaus.
Dat de misplaatste incentives uiteindelijk er mede voor gezorgd hebben dat er nu een schikking van 3 miljard dollar is getroffen, is volgens The New York Times een lachertje. Volgens de krant hebben de geneesmiddelen Glaxo bijna 28 miljard dollar opgeleverd.