Toekomst+van+Eventmarketing%3A+hoe+gaan+festivals+om+met+drugsgebruik%3F
Nieuws

Toekomst van Eventmarketing: hoe gaan festivals om met drugsgebruik?

TOEKOMST VAN EVENTMARKETING - EventBranche.nl probeert de ontwikkelingen en trends in ons vak te duiden en te vertalen naar de toekomst van eventmarketing en live communicatie. Maar wie kan dat eigenlijk beter dan de nieuwe generatie eventprofessionals. In de serie Toekomst van Eventmarketing krijgen daarom eventstudenten het woord. In dit geval de studenten van Hogeschool Utrecht:

Studente Ashley Hardeman van Hogeschool Utrecht schreef een artikel met als titel Drugs en veiligheid op festivals, gaat dat samen? Daarin zet ze eerst wat feiten en cijfers op een rij: 250.000 Nederlands gebruiken XTC; Er is een toename van overdosis-doden: in 2 jaar bijna verdubbeld naar 235 per jaar. En festivals of evenementen waar het misgaat, zijn dagen in het nieuws. Hardeman gebruikt onderzoek om aan te tonen dat XTC en cocaine de populairste partydrugs zijn. Als organisator van festivals en evenementen kan drugsgebruik dan ook niet weggemoffeld worden als bijzaak. 'Die vlieger gaat niet op', aldus Hardeman. 'Als festivalorganisator heb je rekening te houden met regels en wetten. Wanneer het om drugs gaat, is dat de Opiumwet. Binnen de evenementenvergunning moeten maatregelen genomen worden om de openbare orde, gezondheid en veiligheid te waarborgen. De hamvraag hierbij is: hoe maak je keuzes als het gaat om veiligheid en drugsgebruik, zonder de balans te verstoren?'

Om tot die balans te komen pakt Hardeman terug op de kennis die gedeeld is door Crowd Support. Wat is Nodig, Mogelijk en Wenselijk? Vanuit die drie-eenheid kijkt de eventstudent vervolgens naar de praktijk met voorbeelden van ADE, Lowlands en Vrienden van Amstel. Om tot slot te kijken naar nieuwe maatregelen. Ze noemt onder meer de drugstestservice, gratis drinkwater en spotters. 

Leest het volledige artikel:

In de serie Toekomst van Eventmarketing ism Hogeschool Utrecht verscheen eerder al:

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.