TivoliVredenburg+groeit+in+5+jaar+door+naar+de+speeltuin+voor+ieder+evenement
Nieuws

TivoliVredenburg groeit in 5 jaar door naar de speeltuin voor ieder evenement

Het eventwonder van Utrecht. Zo betitelde de eventbranche de locatie midden in de Domstad. Nu het wonder realiteit is, er jaarlijks 1700 producties van uiteenlopende grootte en invulling plaatsvinden en de stad Utrecht haar nieuwe culturele eventbaken omarmd heeft, is TivoliVredenburg het wonderbaarlijke gevoel voorbij. De locatie in centrum Utrecht waar rondom Hoog Catharijne misschien wel de meest geslaagde metamorfose ooit heeft plaatsgevonden, blijkt in de praktijk een speeltuin voor ieder evenement.

‘Dit hele gebouw, waar je steeds weer nieuwe mogelijkheden ontdekt, ademt events.’ EventBranche Magazine sprak met Menno Tielemans, verantwoordelijk voor de commerciële exploitatie van TivoliVredenburg. ‘Het is zo hard gegaan. 5 jaar geleden, bij de opening, zaten we letterlijk in een bouwput. Maar nu we richting de afronding van het miljoenenproject gaan, Centraal Station Utrecht enorm opgeknapt is, de singel, de rondweg, de gloednieuwe parkeergarage P5, gaan we vol mee in de positieve boost. De agenda zit vol en we worden leuk gevonden. Natuurlijk werd er eerst met argusogen naar ons gekeken, maar de spilfunctie in de stad heeft gezorgd voor een lokale omhelzing. Nu zie je dat ook landelijk Tivoli omhelst wordt.’

‘Dit gebouw, het beweegt, het is flexibel en het verrast steeds weer. Je kunt hier een uur rondwandelen, je echt aan een gebouw vergapen. Prachtig. Ruimtes afsluiten, combineren of exclusief maken, het kan allemaal. Dat maakt onze locatie tot een indoorfestivalgebouw. Door de verschillende ruimtes en de hoogte is dit bij uitstek een dynamisch gebouw. Bij ons 5-jarig bestaansfeest was Herman Hertzberger, de architect van muziekgebouw Tivoli als spreker aanwezig. Als de grondlegger van deze locatie vertelt dat hij nu echt ziet dat de locatie is opgegaan in de stad, open en multifunctioneel is, dan maakt ons dat ook trots.’

‘5 jaar geleden werd het hier casco opgeleverd. Net als bij een eigen huis ga je het dan inrichten. Eerst de inventaris voor events en festivals en nu ook de tussenruimtes. Inmiddels zijn we 24/7 in bedrijf en onze bezoekers variëren van zakelijk tot dance tot 65+. En dat maakt het ook echt tot een speeltuin, hier gebeuren zo ongelooflijk veel uiteenlopende events. En daarbij zie je: events verkopen events. Voor ons goed terug te zien in de boeken is het hoge percentage terugkerende opdrachtgevers. Logisch ook wel, want dit gebouw biedt de ruimte voor steeds weer een andere invulling. Daarbij zien we de laatste maanden een duidelijke beweging in de boekingen: bedrijven en merken volgen steeds meer hun ethisch kompas. Waar breng ik mijn gasten onder? En dan hebben we natuurlijk een prachtige positie als cultureel muziekgebouw, met een programma waar een ieder een plek moet kunnen vinden. Doing good in a sexy way.’

‘Ons bestaansrecht zit in eerste instantie in de programmering. De breedte van ons programma en ons aanbod maakt TivoliVredenburg een plek voor iedereen. Voor de zakelijke eventmarkt betekent de diversiteit van ons gebouw vooral dat we heel flexibel kunnen inspringen op trends en ontwikkelingen die je in evenementen terug ziet komen. Een indoor evenementengebouw dat tot in de nerven events ademt. Van deze omvang en diversiteit zijn er niet veel in Nederland. Een festival compleet overdekt? Ruimte voor ontspanning of andere activiteiten? En dan ook nog eens op de radar van het ethisch kompas die bij steeds meer bedrijven de keus en richting bepaalt. Onze voorspelling is dan ook dat we binnen een paar jaar te maken krijgen met de Chief Ethical Officer en de Chief Event Officer als nieuwe CEO’s.’

‘Maar natuurlijk zit het succes van 5 jaar TivoliVredenburg  niet in de stenen. Omdat we een enorme diversiteit aan experts in ons team hebben zitten, kunnen we met opdrachtgevers mee in hun concepten. Niet als bureau, maar als experts van onze immense locatie. Met onze eigen producties bewijzen we denk ik dat we echt in alles events zijn.’

‘Naast het ethisch kompas van onze opdrachtgevers, zien we ook dat de tv-wereld producties anders inricht. Gestoeld op het live gevoel. We hebben hier televisieprogramma’s gehad waar het publiek letterlijk tussen de studio’s door kon bewegen. Live is in welke vorm dan ook, altijd met publiek. Er zijn omroepen en productiebedrijven in de televisie die dat heel goed begrijpen. Zij gebruiken onze locatie en ruimte voor echt andere concepten. Het maakt kijkers nieuwsgierig, ze willen onderdeel zijn van iets. De kracht van live.’

‘Als oproep naar onze opdrachtgevers zou ik mee willen geven: vraag het de locatie! ‘Wat zouden jullie leuk vinden? Wat zouden jullie doen met onze doelstelling? Het is echt zonde om die vraag niet aan ons te stellen. Met 1700 producties per jaar is er zo ongelooflijk veel expertise. Natuurlijk is het prettig als een opdrachtgevend bedrijf of bureau meteen concreet is, maar gebruik onze kennis en durf! En laten we samen vanuit het doel naar de beste invulling kijken, zonder daarbij de vorm al vast te hebben staan. Misschien is een totaal andere invulling wel veel beter voor jouw  doelstelling. Maak gebruik van ons team én van onze speeltuin. Haal er alles uit!’

Foto: Frans van Bragt

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.