Tips & Trends artiesten line-up: 'Ga niet shoppen en kom met heldere insteek'

27-11-2015 - ARTIEST EN ARTIESTENBUREAU - Bjorn Pinas, Account Director bij AT Bookings, sprak op het kennispaviljoen van EventBranche, tijdens de 19e editie van Festivak, over het samenstellen van de juiste Line-up tijdens evenementen.

Foto: Artiest Waylon van AT Bookings op BBBQ 2015

 

Wat is er momenteel gaande in artiestenland?
‘Er wordt steeds meer van artiesten verwacht. Ze moeten niet meer alleen kunnen optreden, maar breder inzetbaar zijn als bijvoorbeeld dagvoorzitter voor de zakelijke markt. Ook bekende acts doen, naast grote optredens, meer kleine intiemere sessies.'

'Daarnaast is er steeds minder budget beschikbaar voor hoofdacts op festivals en publieksevenementen, waardoor er meer wordt ingezet op beleving en sfeer. Nog steeds zijn er natuurlijk de traditionele festivals met grote acts, maar het jongere publiek is juist meer op zoek naar een gevarieerd programma. Zij gaan niet meer één uur lang staan kijken bij een bepaalde act.'

Wat zijn trends en ontwikkelingen in de markt?
'Niet alleen het aantal festivals schiet omhoog, ook de kwaliteit ervan wordt steeds beter. Steeds meer festivals gaan al voor een meerdaags concept. Dit gaat vaak hand en hand met een camping of andere overnachtingsmogelijkheden. Ook dit wordt kwalitatief steeds beter; je ziet steeds meer kant-en-klare campings waarbij je tent al is opgezet, inclusief koelkast en kampvuursessies door bekende acts.'

'Artiesten nemen echter zelf ook steeds vaker het initiatief om festivals te organiseren. Kijk maar naar de Zwarte Cross of Concert at Sea van Blof. Uiteindelijk ontstijgt het festival vaak de artiest en heeft deze de mogelijkheid om andere artiesten te introduceren of aan te dragen', aldus Pinas.

Wat zijn de gouden tips voor organisatoren voor het samenstellen van een line-up voor een event?

TIP 1:
Het samenstellen van een line-up begint met het advies van een professioneel artiestenbureau. Vraag van tevoren offertes op bij meerdere bureaus en kijk eerst eens wat de mogelijkheden zijn in plaats van prijzen te vergelijken.

TIP 2:
Ga niet shoppen en kom met een heldere insteek.

TIP 3:
Doe voldoende onderzoek en durf te delen. Betrek artiesten en bezoekers en kijk wat er lokaal gebeurd. Zorg dat je marketing krachtig is in plaats van hoe hoog je ticketverkoop is.

TIP 4:
Boek je een grote artiest, grote naam, dan kan het verstandig zijn om eens te informeren naar de protege van zo'n artiest. Ze hebben er bijna allemaal wel eentje en dat maakt vaak een pakketprijs aantrekkelijk.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners