In Rotterdam moeten de taxichauffeurs hun klanten
actiever dan ooit informeren over evenementen en toeristische trekpleisters in
de stad, zo meldt het AD vanochtend.
Het stadsbestuur wil dat taxichauffeurs zich meer
profileren als een soort gastheren of -vrouwen voor de stad, zo blijkt uit het
Actie Taxi!-plan dat deze week door wethouder Jeanette Baljeu is gepresenteerd.
Daarin staan ideeën om de kwaliteit van de Rotterdamse taxibranche verder omhoog
te krijgen.
De chauffeurs hoeven van de gemeente niet zelf alle evenementen bij te
houden. De gemeente wil ze daarin ondersteunen met informatie en
foldermateriaal. Volgens zegsman Gert-Jan van Zoggel van de dienst Stedenbouw en
Volkshuisvesting (dS+V) wordt het plan de komende maanden samen met de
taxibranche en de organisaties Rotterdam Festivals en Rotterdam Marketing
uitgewerkt.
Deze informatie uitstort geldt niet voor alle passagiers. Het gaat vooral
om toeristen die worden opgepikt bij het station, hotels, de cruisterminal aan
de Wilhelminapier of grote happenings als NorthSeaJazz.
De taxibranche reageerde met belangstelling op het plan. Directeur van de
Rotterdamse Taxicentrale (RTC), Sjaak de Winter, vindt dat zijn 950 chauffeurs
al goede ambassadeurs zijn van deze wereldstad. „Als gasten dat willen, geven we
al uitgebreide info. Onze chauffers zijn op die service geattendeerd tijdens hun
opleiding en we maken zelf al foldertjes met highlights in de havenstad.’’
Hij vindt het gemeentelijke plan erg positief. „Maar het doel moet zijn dat de hele Rotterdamse taxibranche hieraan meedoet.’’