Social+Media+en+Events%3F+Dit+moet+u+doen+om+tot+de+grootste+meerwaarde+te+komen
Nieuws

Social Media en Events? Dit moet u doen om tot de grootste meerwaarde te komen

ONLINE EVENTS SOCIAL MEDIA - EventBranche.nl schrijft veel over trends en ontwikkelingen. Een categorie van uw werk waar die trends en ontwikkelingen echt op een dagelijkse basis gevolgd moeten worden, is social media rondom uw evenement. Het verandert zo snel. Voor nu, in grote lijnen, zijn dit de 10 trends als het gaat om social media en events.

Daarom concentreerde onze contentpartner EventMB.com zich op 10 trends die nu echt van invloed zijn. Trends die van invloed zijn op hoe u uw evenement via de social mediakanalen kunt vermarkten:

1. Haal het maximale uit offline

De wereld van online en live zijn samen volwassen geworden en dus is het nu zaak om ze perfect te combineren en er het maximale uit te halen. Pas als experience marketing of communicatie versterkt wordt met een sterke social media campagne kom je tot de maximale marketingwaarde. Alleen een krachtig event is niet afdoende en ook de online social media campagne losstaand is niet toereikend. De twee moeten hand in hand.En dan gaat het echt niet alleen om de evenementen met grote budgetten.

Dit moet u doen:

  • Ga er niet van uit dat uw gasten zo maar beelden of meningen zullen gaan delen, tot interactie komen of content rondom uw evenement gaan creeeren, zonder dat u daar tijd en energie in stopt. Dus laat uzelf gaan met offline props op uw evenement, photobooths en verrassende en bijzondere foto momenten.
  • Leg bloot welke momenten of plekken op uw evenement populair zullen zijn op social media. Zorg vervolgens voor pre-buzz content, nog voor het echte moment, zodat gasten alert zijn en/of uw content gaan delen. Denk hierbij ook aan specifieke hashtags: #EventBrancheProost voor het proostmoment tijdens onze 100e EventBranche Borrel...
  • Geef de actieve social media deelnemers privileges of zelfs toegang tot speciale plekken op uw evenement. Dat zal er voor zorgen dat meer mensen zich actief gaan bewegen op social media met uw hashtag(s) en over uw evenement.

 

2. Power aan de krachtige merken

Denk niet dat wanneer uw evenement 1, 2 of een paar dagen duurt, dat u en uw evenement vervolgens niet door kunnen leven op social media. Je ziet nog heel vaak dat prachtige merken en dito evenementen, rondom dat live moment niet dezelfde kracht uitstralen op de social media kanalen. Een sterk social media brand, reflecteert dat sterke merkbeeld ook op hun evenementen. Dat kan zo sterk zijn dat potentiele deelnemers daardoor het evenement al op voorhand een bepaalde kwaliteit toedichten. 

Dit moet u doen:

  • Draag zorg voor een helder en duidelijk beeld van uw merk op sociale media, waarbij u dezelfde kleuren, filters, logos en foto's gebruikt als in uw marketing, communicatie en live momenten. Hoe verleidelijk het ook is om rondom het live moment een andere afslag te nemen, u bent altijd een deel van het merk, niet van uzelf of van het losstaande evenement. Interactie en spontaniteit; ook dat moet deel zijn van het brand en het uiterlijk van de branding.
  • Maak gebruik van een duidelijke tone of voice, gebruikt door iedereen in uw team. Hoe spreken zij tegen deelnemers of potentiele deelnemers?
  • Investeer in sociale netwerken die echt toegevoegde waarde hebben voor uw brand en zich in uw doelgroep bevinden. Ga niet voor buzz op sociale platformen die geen binding hebben met uw merk of product. 

 

3. Echte influencers kracht

Waar we eerst nog te maken hadden met zelfbenoemde social media experts, zijn er nu heel veel social media influencers die deze term niet verdienen. En dat terwijl de inzet van goede influencers een enorm grote toegevoegde waarde kunnen hebben, misschien wel de sterkste tactiek voor 2018. Door de influencer ook live in te zetten als spreker, combineert alle krachtenvelden rondom goede influencers power.

Dit moet u doen:

  • Kijk verder dan oppervlakkige aantallen volgers of retweets, maar kijk naar de diepte van deze cijfers, de soort content, de aanwezigheid op de diverse kanalen en de engagement van de uitgekozen influencer.
  • Analyseer of de influencer(s) in andere events een rol hebben gespeeld. Hebben hun updates destijds tot actie geleid? Kunnen ze ticketverkoop vergroten? Is er bewijs voor te vinden?
  • Gebruik social media platforms waar de invloed van influencers gemeten wordt. Gebruik tools die dat kunnen meten.

 

4. Slow Selling

Uw publiek is bijna immuum voor advertenties en past een scherpe selectie toe bij sales gedreven informatie, of blokt het zelfs helemaal. Dit is op social media nóg meer de waarheid. Sales, betekent voor velen wegwezen. We moeten slimmer zijn. Introducties en het bouwen van relaties, zonder tot harde sales over te gaan, zal in de loop der tijd voor veel grotere conversie zorgen. Er bestaat geen quick win situatie.

Dit moet u doen:

  • Maak een systeem van analyses waarmee u inzichtelijk maakt welke content op social media converteert in sales. Soms moet u dan wel 20 touchpoints creeeren om echt tot de verkoop van een kaartje te komen. 
  • Een goede strategie trekt mensen uw community in, om vervolgens pas over te gaan tot de eerste sales call to action.
  • Bouw waarde met content, zorg voor een gevoel van FOMO, zorg voor spanning en beleving, exclusiviteit en schaarste. 


5. Verhalen vertellen

De tweestrijd tussen Snapchat en Instagram duurt maar voort, steeds weer komen de twee met nieuwe functionaliteiten voor gebruikers. Eventmanagers en eventprofessionals moeten dus continu in de gaten houden of daar bruikbare toepassingen bijzitten om het verhaal rondom een evenement te kunnen laden en vertellen. Storytelling via social media.  

Dit moet u doen: 

  • Gebruik hashtags en locatievermeldingen want daar wordt opgezocht en op gevonden
  • Foto's en video's kunnen na 24 uur live online, toegevoegd worden aan een zogeheten flashback verhaal. Handig om bijvoorbeeld de kracht van een vorig evenement nogmaals in beeld te brengen.
  • Instagram heeft nu een poll waar live stemmen zichtbaar zijn. Daarbij kan beter gemodereerd worden en zijn er tools om te superzoomen, want best interessant kan zijn voor eventfoto's.
  • Snapchat Custom Stories maakt het voor groepen makkelijker om tegelijkertijd hun ervaringen te delen, die vervolgens weer gedeeld kunnen worden met relevante personen. Creeer rondom uw evenement een Custom Story en laat bezoekers met hun content aanvullen in uw tijdlijn.
  • Het ietwat controversiele Snap Map kan inzichtelijk maken waar Snapchat gebruikers zich bevinden. Voor eventmarketers wel interessant om in kaart te brengen wie waar over uw onderwerp, merk of event spreekt, schrijft, of deelt.
     

6. Newsjacking

Newsjacking, inhaken op actuele gebeurtenissen, kan de aandacht voor uw bericht enorm vergroten. Maar let op, want het is balanceren op een dun koord. Het kan, mits goed doordacht, perfect werken, maar het heeft in het verleden ook al gezorgd voor de grootste social media blunders ooit...

Dit moet u doen: 

  • Haak alleen in als er echt een duidelijke connectie is met het nieuws en uw evenement. 
  • Biedt perspectief op het nieuws, zorg voor content met meerwaarde en ga niet uzelf of uw evenement pitchen, maar zorg wel voor een call to action op de site waar u uw content uitdiept, waar u dus naar toe linkt.
  • Laat uw keynote sprekers commentaar geven. Een paar korte quotes. 

 

7. Investeer in Video

Video neemt steeds meer het internet over. De grote sociale netwerken bieden zeer eenvoudige tools om zelf videos te streamen en online te zetten. Zij zullen uw video's hoger in de resultaten lijst zetten. Ieder solide evenement, heeft een solide videostrategie. De aftermovie en video's van de meerwaarde worden, zijn!, uw belangrijkste marketingmateriaal voor de volgende editie.

Dit moet u doen:

  • Investeer in Facebook Live. De kans dat u zonder budget fans creeert op Facebook wordt steeds kleiner, behalve met video en dus met Facebook LIVE. Dus daar is de investering met budget, tijd en energie het meer dan waard.
  • Synchroniseer de live streaming op de diverse platforms. Er zijn tools die dit voor u kunnen verzorgen. Maximaliseer uw live aanwezigheid, door overal met dezelfde stream aanwezig te zijn.
  • Maak reviews en testimonials op uw evenement, wanneer het enthousiast nog vers is. 


8. Social Media Takeovers

Kunt u de controle over uw merk aan iemand anders geven? Als er een doelgroepmatch is, dan zou het antwoord JA moeten zijn. Daar zitten directe voordelen aan: relevant publiek van volgers, klaar om met uw brand te 'engagen' en in potentie naar uw evenement te komen. Voor social media takeovers gelden dezelfde regels als bij influencer marketing:

Dit moet u doen:

  • Maak de juiste keuze. Is er een match met zowel de volgers als de geselecteerde influencer die uw merk gaat uitdragen? En klopt hun tone of voice.
  • Sprekers, partners en spsonsor zijn ideale take over personen.
  • Combineer een take over met prijzen en speciale aanbiedingen

 

9. Begrijp de kracht van FOMO

Laten we eerlijk zijn: tot een paar jaar geleden was social media van de consumenten, slechts een enkeling was commercieel succesvol. Tot dat we begrepen hoe Fear of Missing Out (FOMO) wel tot sales kon leiden. Zij die via social media het event volgen, krijgen een gevoel van waarom was ik er niet bij en dat is precies de reden om een ticket te gaan kopen.

Dit moet u doen: 

  • Laat deelnemers delen dat ze deelnemen. Dat gebeurt niet met alleen een linkbutton voor de social netwerken maar beloon ze om te delen aan hun achterban dat ze naar het evenement gaan. Laat ze hun enthousiasme over uw evenement delen: FOMO voor andere volgers!
  • De meeste mogelijkheden voor een FOMO-strategie zijn natuurlijk tijdens het evenement zelf. Gooi de inschrijving voor volgend jaar al open, zodat de frustratie van deze editie meteen vertaald kan worden in een kaartje voor volgend jaar.
  • Maak slim gebruik van video om te laten zien wat de meerwaarde was van er echt live te zijn.


10. Het einde van 'real time'

Begrijp ons niet verkeerd: real time updates zijn nog altijd relevant, zeker in de vorm van stories. Maar de tijd van zo veel mogelijk tweets, of Facebook updates is vervangen door de meest relevante updates. Social media schreeuwt om kwaliteit boven kwantiteit, vergelijkbaar met SEO-strategieen van de laatste tijd.

Dit moet u doen: 

  • Ga voor een dagelijkse update met meerwaarde ipv een constante golf van berichten.
  • Durf goed scorende content opnieuw te verpakken of nogmaals het netwerk in te sturen, het is namelijk zeer waarschijnlijk dat veel van uw volgers het de eerste keer gemist hebben.
  • Doe A/B testen, varieer in hoe u uw content deelt en brengt. En probeer ook af en toe social advertising, om wat kracht achter uw updates te zetten.
     

    10 Trends in Social Media for Events first appeared on EventMB 


     

     

    EventBranche.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.