
'Per 1 april 2012 komt er een nieuwe Europese Reisbureauregeling, dit is een wettelijke regeling en is van toepassing op het moment dat je voor eigen rekening en risico accommodatie, vervoer etc. aan opdrachtgevers doorverkoopt. Deze regeling heeft een zeer breed toepassingsgebied, de aard van werkzaamheden is bij deze nieuwe regeling bepalend, het opmerkelijke is dan ook dat de reguliere reisbureaus welke op provisiebasis werken, (dus niet op eigen rekening en risico diensten van anderen inkopen en doorverkopen) niet onder de reisbureau regeling vallen. In alle overige situaties is dit wel het geval, honderden bureaus zoals hotelintermediairs, congresbureaus, incentive bureaus etc. gaan onder deze rampzalige regeling vallen. Een aantal EU lidstaten heeft dit inmiddels geaccepteerd, of tenminste bureaus toestaan zelf voor de reisbureauregeling te kiezen (opt-outregeling), Nederland heeft dit (nog) niet gedaan.
Met deze nieuwe wettelijke regeling is het niet meer mogelijk om de BTW op de inkoop terug te vorderen, hierdoor worden cliënten ernstig benadeeld want als zij direct bij de Nederlandse hotels of andere leveranciers reserveren kunnen zij de BTW wel terugvorderen. Dus een belangrijke toegevoegde waarde van onze bureaus komt hiermee te vervallen. Verder dient men met de nieuwe regeling 19% BTW over de marge af te dragen, deze BTW is niet verrekenbaar. Cliënten zijn met deze nieuwe regeling via intermediairs 8 tot 10% duurder uit (6% BTW over de hotelaccommodatie welke niet meer terugvorderbaar is en het niet terugvorderbaar BTW gedeelte over onze marge) zeker in de huidige marktomstandigheden zijn cliënten niet bereid om deze extra kosten voor hun rekening te nemen.
Een zorgelijke ontwikkeling waar veel branchegenoten mee van doen krijgen. De brancheorganisaties hebben dit punt hoog op de agenda staan en er volgt snel een follow up.'
(binnenkort meer over de SITE bijeenkomst, inclusief foto's en de open en interessante discussie over accountability)