
De Rotterdamse evenementenlocatie Ahoy was van 16 t/m 19 mei het kloppend hart van de Shell Eco-marathon, een duurzaamheidsevenement waarbij zo’n 200 teams uit heel Europa streden om omgerekend de langste afstand af te leggen op slechts 1 liter benzine of 1 kWh elektriciteit. Nieuw onderdeel van de Shell Eco-marathon, die voor het eerst in Nederland georganiseerd werd, was Het Lab, een wereld waarin de toekomst van energie en mobiliteit tot leven komt. Het Amsterdamse reclamebureau BrandBase, samen met het Londense Imagination verantwoordelijk voor het concept en de realisatie van Het Lab, kijkt terug op een succesvol weekend.
Interactief programma
'Maak van dit duurzaamheidsevenement een succes', was de duidelijke opdracht van Shell. 'Zorg voor tenminste 20.000 bezoekers. Dat was een opgave want er zijn weinig succesvolle grootschalige durzaamheidsevenementen in Europa. Het zijn er 40.000 geworden. BrandBase heeft voor de Shell Eco-marathon gekozen voor een interactieve insteek, gericht op jonge gezinnen. In Het Lab waren er voor het publiek veel spannende activiteiten te doen, allemaal met een technisch thema. Zo was er onder andere de Lego Power Zone, waar de kinderen dromen konden nabouwen zoals een levensgrote Ferrari. Er was een Nitrogen Icecream Stand, hier kon iedereen proeven hoe door vloeibaar stikstof gekoeld ijs heerlijk smaakt. Kinderen konden met een gratis zoutwaterautootje een mini Shell Eco-marathon rijden op een mini racebaan. Of in een grote bal al rennend energie opwekken.'
Powering Progress Together
Ook was BrandBase samen met Edelman PR verantwoordelijk voor de uitvoering van het forum Powering Progress Together, een essentieel onderdeel van de Shell Eco-marathon. Dit forum had als onderwerp de Energy, Water en Food Nexus. Shell en de Stad Rotterdam hebben deze interactieve brainstorm geco-host. De opening werd verricht door burgemeester Ahmed Aboutaleb en Royal Dutch Shell CEO Peter Voser. De dagvoorzitter was Maryam Nemazee van Bloomberg Television. Sprekers waren onder andere Frans van Houten (CEO Philips) Paul Polman (CEO Unilever) en David Breashears (gerenommeerd bergbeklimmer en filmmaker). Zij gingen in discussie met een panel van experts zoals vertegenwoordigers van het World Economic Forum, Stockholm Resilience Institute en de Universiteit van Wageningen.