
Fotocredits: Booz Event Design
Met al het online geweld, hybride evenementen, virtual reality; waar ligt de toekomst van evenementendecorateurs?
David van Schie van David van Schie Party Rental B.V.:
'Online blijft sterk groeiend en zorgt nog dagelijks voor opschudding in bijvoorbeeld de retail. Echter zie ik zelf relatiedagen en bruiloftsfeesten nog niet verplaatsen naar de google-bril…..en relaties onderhouden is iets meer dan een nieuwsbrief elke maand. Klanten zoeken naar oprechte interesse met een goed kop koffie in een setting die zorgt voor de juiste sfeer en beleving!'
Kim de Ridder, BOOZ Event Design:
'Zelfs de meest high tech bedrijven hebben behoefte aan inrichtingselementen om hun doelgroep te faciliteren tijdens live ontmoetingen. Stoelen, tafels, bars en eyecatchers zullen altijd nodig blijven en kunnen op de juiste manier mede bepalend zijn voor de sfeer en setting. Online communicatie en virtual reality kunnen hierbij ondersteunend of bepalend zijn.'
'We hebben onlangs in opdracht van Achmea tijdens de Campus Party een hele toffe stand ontworpen en gerealiseerd waarbij Virtual Reality en Augmented Reality op een super gave manier werden toegepast. De techniek kon niet zonder het decor en het decor niet zonder de techniek. Bovendien was de content heel erg goed en de toepassing mega vernieuwend.
De toekomst zie ik dan ook in hechte samenwerking met professionals op dit gebied. Grote multinationals en de creatieve sector weten de mogelijkheden al enigszins te benutten en het is volgens mij aan ons allen om de mogelijkheden ook op een laagdrempelige manier beschikbaar te maken en verder uit te breiden. De fun factor is namelijk heel groot. Iedereen incl. mijzelf die de stand van Achmea bezocht, had een glimlach op zijn gezicht en dat is toch best bijzonder voor een abstracte dienst als verzekeringen.'
Julia Duncan van Funk it Up! Event Styling :
'LIVE events en bijvoorbeeld personeelsfeesten zullen altijd een belangrijke rol spelen. Online/digitaal in vergelijking met LIVE zijn hele andere ervaringen. Mensen willen "connecten" en zodra er LIVE events zijn, dan heb je sfeer en decoratie nodig. En als de gasten de tijd en moeite nemen om een LIVE event te bezoeken, dan is het noodzakelijk om ze te belonen met o.a. een mooi en pakkend sfeer. Een paar kale statafels en saai hapjes zijn niet meer van deze tijd. Door middel van passende aankleding, styling en decoratie kan je ook jouw product/of boodschap veel beter laten ervaren en het doel van het event bereiken.
Event styling voegt een totaal andere dimensie toe aan een evenement, die uiteindelijk de boodschap ondersteund en versterkt. De gasten en deelnemers kunnen een ervaring meemaken die ze niet snel zullen vergeten!'
'Wij vinden onze passie in de uitdaging om de merkbeleving, concept of thema van een event te vertalen door creatief, slim en efficient gebruik te maken van branding, attributen, meubels, stoffen, bloemen, etc. Er zijn veel verschillende manieren om een scala aan themas te vertalen en om een organisatie en hun merk pakkend weer te geven door het professionele gebruik van decoratie en inrichting.
Ik geloof dat de toekomst voor evenementdecorateurs er prima uitziet. Ik ben werkzaam als event stylist sinds 14 jaar en het is nu drukker dan ooit!'
Merel van Gijzel-Mens, Fraai Projecten BV:
'Ondanks alle digitale ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden, zal er er altijd behoefte blijven aan het face-to-face contact in een 3D omgeving die ook aan moet sluiten bij de boodschap die opdrachtgevers over willen brengen. Een comfortabele en origineel ingerichte omgeving daar zal altijd behoefte aan blijven. Het is wel zaak om met de trends mee te gaan en dit in een 3D omgeving te vertalen.'
Tom van Bergen, Thomas Vorm Omgeving BV:
'Waar ligt onze toekomst voorlopig? Ik schrijf met nadruk voorlopig omdat de ontwikkelingen zo snel gaan dat onze visie gericht is op de komende twee jaren. Ik zie al een tijd een grote verschuiving, er zijn heel veel partijen die iets doen met decoreren, gewapend met plaatjes van internet en dan met name Pinterest gaan ze enthousiast aan de gang. Bij kleine events lukt dit ook wel maar bij iets grotere zaken verliezen ze vaak het overzicht. Wij hebben nu met 20 jaar ervaring wel de mogelijkheden om een eigen conceptplan te ontwikkelen en ook de uitvoering met eigen middelen te realiseren.'
'De specials uit onze collecties zoals de barren met fraaie achterwand, de hele grote florale decoraties en de verlichtingsoblecten zorgen voor het juiste effect. Wij gaan nog steeds voor heel veel sfeer bij de “eerste indruk”.'
Cees van der Maarel van Van der Maarel Eventstyling ziet in de nabije toekomst nog steeds genoeg kansen voor het vak van Sfeerdecorateur/Eventstylist. 'Als conceptontwikkelaar zou ik het format, met betrekking tot sfeerbeleving, ook kunnen verkopen aan een Corporate zodat collega decorateurs, onder auspiciën van Van der Maarel Eventstyling, de corporate identity wereldwijd kunnen uitdragen.'
Nederland geniet met de befaamde Dutch design in onder andere TV- formats , de dancescene, etc. groot aanzien in de wereld. Maar Cees bekent dat er zeker wat gaat gebeuren met bijvoorbeeld hybride events: 'de gehele eventbranche zal een flexibiliseringsslag moeten maken.' Ondanks dat ziet Van der Maarel genoeg kansen als we maar heel inventief zijn.