%27Lange+lockdown%3F+Dan+moeten+we+naar+Cyber+Sex%2Dachtige+oplossingen+kijken%27
Nieuws

'Lange lockdown? Dan moeten we naar Cyber Sex-achtige oplossingen kijken'

Rolf Schumann van automerk Škoda was jarenlang Head of Global Marketing and Communication bij Škoda. Inmiddels is hij Manager Brand Boost Asia and Overseas. Schumann is expert op het gebied van live communicatie en experience marketing, zo is hij bijvoorbeeld al jarenlang jurylid bij de Best Event Awards World. 'Blijft het virus nog lang een gevaar, dan moeten events kijken naar Cyber Sex-achtige oplossingen voor business events.'

Welke live communicatie en experience marketing projecten waren binnen Škoda van groot belang en hoe speelden zij een grotere rol dan alleen een event?

'Dat hangt volledig van de KPI's af. Gedacht vanuit effectiviteit kan onze 'product day', waar we een kijkje nemen naar de producten die er aan komen met een internationale doelgroep, wellicht het best online georganiseerd worden. Geen reiskilometers, accommodatie, catering en logistieke kosten. Maar dat zou echt alleen maar kunnen als er louter informatie gedeeld moet worden, zonder emoties. Wat altijd heel goed heeft gewerkt voor het merk Skoda, zijn de grotere events die wij als platform gebruiken voor onze brandawareness. Daarbij varen we dan op de enorme media aandacht, zoals bijvoorbeeld de Tour de France.' 

'Maar ook kleine creatieve promotie activiteiten om zo tot lead generatie te komen. Die hebben we ook in de COVID-19 periode door kunnen zetten, met over het algemeen zeer positieve reacties van de consumenten, omdat ze naast de promtie ook het gevoel kregen dat dit een teken was van 'normaal'...'

Hoe voelt dat nu dan, nu we in een soort van event lockdown zitten?

'Binnen de wereld van communicatie heb je twee clusturs: informatie delen en emotie delen. Informatie is niet echt het probleem. Emoties van een evenement zijn echter zeer moeilijk te vervangen. In de marketing mix kun je drie dingen doen en als vierde een vraag stellen:

1. De multimediale content via 1d media als radio of print opschroeven

2. Evenementen terugbrengen naar kleinschalige bijeenkomsten volledig volgens de Covid-19 restricties

3. Creatieve en innovatieve formats en content neerzettenm, die voor consumenten nog meer 'exciting' zijn

4. 'Any other ideas?'

 

'Die technologie moet de sociale experience vervangen, zo goed en zo kwaad als dat gaat. En ja, inderdaad, ik praat over Cyber Sex-achtige technologie voor evenementen...'

 

Hoe kijk je nu naar de toekomst van live communication  en experience marketing? Hoe gaan evenementen er in de toekomst uit zien?

'Dat hangt volledig af van de strijd tegen de pademie. Mensen zijn tot op het bot sociale wezens. Zodra we ze weer samen kunnen en mogen brengen, dan zullen we dat doen. Als het nog lang te gevaarlijk blijft om in levende lijve elkaar te ontmoeten, dan moeten we door met het ontwikkelen van nieuwe technologie. Die technologie moet de sociale experience vervangen, zo goed en zo kwaad als dat gaat. En ja, inderdaad, ik praat over Cyber Sex-achtige technologie voor evenementen...'

Welke rol speelt kennisoverdracht binnen de marketing-mix van Skoda?

 'Omdat we aan de vooravond van een nieuw tijdperk zitten, is dit echt een heel belangrijk onderwerp. Ik twijfel of iedereen aan de klantkant al up to date is met wat technisch mogelijk is. Je merkt ook dat Covid-19 weer nieuw leven geblazen heeft in de ROI-discussie rondom evenementen. Heel veel bedrijven en merken zetten live experiences in vanuit een soort traditie-reden. Dus een kennisoverdracht van experts en toeleveranciers in de branche naar eindopdrachtgevers en andersom is zeer noodzakelijk.'

 Tot slot, hoe kijk je naar de maatregelen die de overheid wel en niet neemt in de Covid-19 crisis?

'Ik steun de meeste Covid-19 regelgeving, maar ik zou het enorm waarderen dat de ministers hun ego's wat meer aan de kant zouden zetten om tot overeenkomsten in nationale standaarden te komen. Wat daar nu gebeurt, is om je te schamen.'

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.