28 november 2012

Redactiecolumn: Manisch positief in de eventbranche...je zou er bijna depressief van worden

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

COLUMN - De huisarts heeft het bevestigd: manisch positief! Ben je mooi klaar mee. Dat betekent dus dat alles mooi, goed en leuk is tot het tegendeel echt bewezen is. Als manisch positieve verantwoordelijke voor uw eventnieuws kreeg ik deze week toch even een deprimerende tik op de vingers: jullie lijken de Telegraaf wel!

Mijn enige gasthoofdredacteur en voormalig IDEA-voorzitter Gerben Plasmeijer belde op: 'Sjoerd, ik werd gebeld door een vriend van buiten de branche, maar een fan van jullie en die merkte op dat het de laatste tijd wel erg negatief is: bureau failliet, kindermishandeling, teruglopende budgetten...man, man, het lijkt wel de Telegraaf van de branche.'

Nu denk ik Gerben inmiddels zo goed te kennen, net als de andere branchevoorzitters, dat ik wel durf te stellen dat 'die vriend', een soort schuilnaam is voor de oprechte betrokkenheid van Gerben zelf, maar het is een goed punt. Zeker voor iemand die zelfs nu nog denkt dat De Graafschap gaat promoveren en hoopt op een stiekeme na-na-zomer...Ik trek het mij ook zeker aan, maar aan de andere kant: don't shoot the messenger! En de Telegraaf is niet voor niets de grootste krant van Nederland...

Het is een feit dat het zware tijden zijn. Er gaan bedrijven failliet, dat moeten wij melden. Ook onderzoeken worden niet gescand op positieve uitkomsten. Het is ook een feit dat evenementen door 'de grote boze buitenwereld' nog veel gezien worden als extraatjes, luxe, of in ieder geval niet verantwoord in crisistijd...Onze eigen schuld, want als we aan kunnen tonen dat de toegevoegde waarde van een event groter is dan de kosten, of in ieder geval dat de relevantie dusdanig groot dat de investering te verantwoorden is, dan kraait er niemand naar. Maar door dat feit, mijden veel opdrachtgevers nu de publiciteit en mag er maar weinig naar buiten.

Daar zie ik een rol voor u en ons samen: laat van u horen! Overtuig opdrachtgevers om mooie cases te mogen publiceren, het bouwt namelijk ook aan hun merk. En weet vervolgens ons te vinden. Foto's erbij, wellicht een filmpje en u heeft een platform waar de mooiste evenementen gedeeld worden met de wereld! Weet u niet waar te beginnen, dan is deze ietwat eenvoudige cursus persbericht schrijven misschien een goed startpunt: