28 mei 2013

Redactie column: Vaak is de eventbranche te bange...

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTBRANCHE MAGAZINE - Het komende EventBranche Magazine ploft deze week op de deurmat van onze abonnees. Daarin een onderzoek naar de prijzen in onze branche, 20 tips voor effectieve events, interviews, achtergronden en nieuws. Hierbij alvast het voorwoord over de angst voor veranderingen.

>> Neem nu nog een abonnement en ontvang het komende nummer alsnog op uw deurmat. Mail ovv 'Ja, ik wil abonnee worden' naar elin@eventbranche.nl

Vaak buj te bange…

De redactie van EventBranche.nl houdt kantoor op een ietwat grijsgroen industrieterrein aan de rand van Doetinchem. Dat heeft zo zijn nadelen, immers de eventwereld draait nou niet echt letterlijk om de Achterhoek. Maar de vele kilometers per jaar laten de voordelen bij lange na niet verbleken. Nuchter, hardwerkend, positief, saamhorigheid, naoberschap, volhouden, het zijn allemaal oude eigenschappen van een Achterhoeker. Het klopt niet helemaal, maar we doen ons best. Het is niet voor niets dat de wijzen uit het oosten kwamen. Maar nu we toch aan het generaliseren zijn, we hebben ook één hele slechte eigenschap: bang voor verandering. ‘Vaak buj te bange’, zeggen wij dan in de Achterhoek.

EventBranche had zichzelf nog maar net gelanceerd of we besloten om speciaal voor eventbedrijven een SEO-congres te houden. Search Engine Optimization, adwords, organisch gevonden worden…de workshops rondom het plenaire deel waren al ingevuld. En mister Google Nederland was de keynote. Het was eigenlijk alleen nog maar zoeken naar de juiste locatie om al die honderden geïnteresseerde eventprofs te huisvesten, toch? Toch niet dus, want er schreven slechts 15 mensen in. Het was overigens gratis voor abonnees en uw eigen website werd ook nog eens voorzien van 5 concrete tips.

Inmiddels zijn wij met EventBranche 3 jaar verder en merken we dat er heel veel eventprofessionals zijn die graag meedenken met hun/uw/ons vakblad. Dat doet ons heel goed, toch kregen we een paar weken geleden een SEO-flashblack. En die deed pijn. Een compleet bevlogen Engelsman vond een paar medestrijders, uit Italië, de VS en Nederland. Ze bedachten samen het Event Tech Circus. Een evenement waar startende bedrijven met een nieuw ‘technologisch’ eventproduct zichzelf presenteerden. Bijna 15 startups schreven zich in, want de aftrap van het circus was in Amsterdam en ‘the Dutch are willing to innovate’.

En dan kom je toch van een koud ‘circus’ thuis. Het Event Tech Circus trok in totaal namelijk 50 geïnteresseerden en van die 50 kwam de meerderheid uit het buitenland, was startup, investeerder of een mix van dit alles. De eventbureaus of eventmanagers uit Nederland waren op 1 hand te tellen. De dag zelf? In no time vijf interessante sprekers, 13 nieuwe bedrijven, tools en apps die per direct en tegen lage kostprijs ingezet kunnen worden op ieder evenement…enz enz enz.

Verandering is niet eng, hooguit een beetje. Verandering biedt vooral kansen. En nee, de wereld van de verandering is niet overzichtelijk. Houdt ook nooit op. We hoeven ook niet alles te weten. Maar wie niet durft bij te leren, wie niet openstaat voor die verandering, wie daar niet in investeert, die krijgt het de komende jaren heel erg lastig, want de wereld verandert sneller dan u denkt. Vaak buj te bange, maar (n)u toch niet?

Sjoerd Weikamp
Hoofdredacteur EventBranche.nl
sjoerd@eventbranche.nl