
'Het herstel is in 2013 al voorzichtig ingezet. Maar in 2014 gaan we echt ‘up and over’, het gaat nu echt los. En vanaf 2015 is een nieuwe wereld geboren. Alle onzekerheden zijn dan weg, alle bedrijfsstructuren opnieuw bepaald. En iedereen is dan aangepast aan het nieuwe nu. Voor de eventbranche betekent dat volledige transparantie en dat kwaliteit geen pre is maar een absolute must. Ook je hamburger van 4,95 moet perfect zijn. Verder verwachten we dat de online trend, elkaar vinden in de niche, zich ook offline zal voortzetten; dus minder massale, maar vooral meer kleinschalige bijeenkomsten voor een specifieke doelgroep', aldus Van Hooijdonk, directeur bij de evenementenlocatie in Nieuwegein.
Welke trends en ontwikkelingen verwacht je de komende jaren?
'Heel belangrijk de komende jaren is de culinaire beleving. Daarmee kun je ook heel goed het verhaal vertellen, niet alleen met licht en geluid. De culinaire revolutie is nu aan de gang; er zijn iedere avond kookprogramma’s op tv. De bezoeker is semiprof geworden, met veel meer culinaire kennis. Daar moeten evenementenlocaties meer rekening mee houden.'
'Partnerships zijn in, pitches zijn uit. We moeten als eventbranche collectief besluiten om niet meer mee te doen aan pitches. Echt weggegooid geld. Vaak worden wel vijf partijen aan t werk gezet om voorstellen te maken en te presenteren. Maar ook bedrijven moeten 5 presentaties doornemen. Dat kost heel veel tijd, geld en energie en het verbetert het waardeoordeel niet. Ik verwacht dat we minder gaan pitchen en meer voor partnerships gaan.'
'Tenslotte verwachten we met name voor de internationale corporates dat zij meer en meer op nationaal niveau evenementen organiseren en internationaal via livestreams met elkaar in verbinding staan. Onze focus zal in die zin een andere invulling krijgen, in plaats van grote events zullen er meer intieme bijeenkomsten zijn.'
Stel je bent eventmanager, wat zou je anders doen?
'Ik zou nooit een eventmanager kunnen zijn. Het organiseren van een event begint al geruime tijd voordat het event werkelijk plaatsvindt. Ik ben een duizendpoot en heb veel projecten die tegelijkertijd lopen nodig, ik wil iedere dag het verschil kunnen maken. Als eventmanager heb je vaak maar 4 events per jaar lopen, de overige tijd ben je met name druk met de voorbereiding.'
Bestaan de meeste eventlocaties nog over 15 jaar?
Dat denk ik wel. Hoewel ik wel geloof dat alle middelmaat zal verdwijnen. Alles met onduidelijke signatuur, tussen servet en tafellaken, met een slechte positionering en dergelijke, dat zal verdwijnen. Alleen high end en low end blijft bestaan. Waarbij ook belangrijk blijft om snel te kunnen reageren op trends. Zeker als het gaat om kwaliteit en betrokkenheid. Wij kunnen als familiebedrijf snel schakelen en de nieuwste trends meteen oppakken. Dat is de kracht van het NBC Congrescentrum.
Leg nog even uit waarom je moet investeren in een event en niet in een tv-campagne.
Dat hangt natuurlijk helemaal van je doelstelling af. Een evenement kost ook geld, maar levert je aan het einde meer op als het gaat om behoud en werving van nieuwe relaties. Het gaat primair om je doelen. Vaak is een event kostenefficiënter om een bepaalde doelgroep te bereiken dan bijvoorbeeld massamedia.