
Het Breda Jazz Festival bestaat sinds 1971 en is het grootste en oudste vierdaags jazzfestival in Nederland en Europa. Jaarlijks trekt het festival zo'n 250.000 bezoekers naar de Bredase binnenstad. Het Breda Jazz Festival is vrij toegankelijk dankzij de donaties van de hoofdsponsors Van Dijnsen Installatietechniek en Beveiliging, Hertog Jan en de Gemeente Breda. Daarnaast dragen ook andere sponsors, leden van de Rhythm Club, Vrienden van het Breda Jazz Festival en de Bredase horeca jaarlijks bij. Ook de verkoop van merchandise, nu nog tot en met 16 juni te koop in de Explore Breda Store te vinden op Stadserf te Breda, heeft bijgedragen aan het succes van de 53ste editie van het Breda Jazz Festival.
Piek voor de Muziek
De inzet van meer dan 200 vrijwilligers, waaronder de leden van team Piek voor de Muziek, zorgt voor de olie in de machine. Elk jaar lopen deze Piekers, zoals ze bekend staan binnen de organisatie, tijdens het Breda Jazz Festival langs het publiek. Herkenbaar aan de oranje shirts en digitale collectebussen vragen ze om een Piek voor de Muziek. "Ja, of Cash voor de Jazz, het is maar net waar je zin in hebt, als het maar een donatie oplevert voor het festival", aldus teamleider Jork Aarts. Als kleine blijk van waardering ontvang je een sticker; elke dag een andere kleur. Sommigen maken het echt tot een sport om stickers van alle dagen te hebben.
Goud waard
Team Piek voor de Muziek loopt al sinds 1985 de terrassen af voor een publieksbijdrage. Dit is de laatste jaren steeds beter gestructureerd en aangestuurd, en dat heeft effect. "We hebben het bedrag ten opzichte van vorig jaar met zo'n 15% weten te overstijgen. We hebben het wel drie keer nagerekend om zeker te zijn dat het klopt." Aarts is trots op wat het team heeft bereikt. Piekers zijn dan ook goud waard voor het Breda Jazz Festival. Daarnaast voelt deze recordopbrengst als een publiekswaardering voor wat het Breda Jazz Festival dit jaar heeft neergezet. Dat geeft deze opbrengst dan ook extra glans.