
Het Openluchtmuseum noemt het zelf opvallend dat de zakelijke markt in 2010 is gegroeid. 'In totaal mocht het Openluchtmuseum 89000 bezoekers in groepsverband verwelkomen. Steeds meer groepen weten het Openluchtmuseum te vinden voor een feest, vergadering, bruiloft of bedrijfsuitje. Daarnaast gaven de groepen meer uit aan hun feest of vergadering dan in 2009. De bezoeker heeft aangeven dat duurzaam en biologisch eten op prijs te stellen. Het Nederlands Openluchtmuseum heeft daarom haar beleid daarop gericht. Zo is in de inkoop van deze producten het aandeel in 2010 met 15% gestegen naar een totaal van 75%.'
In 2010 bezochten in totaal 440000 mensen het Nederlands Openluchtmuseum. In 2009 waren dat er nog 461000. De daling van het aantal bezoekers heeft vooral met het slechte weer in augustus en het WK voetbal te maken. In 2011 rekent het Nederlands Openluchtmuseum erop dat de positieve tendens van afgelopen jaar door zet. Het museum heeft een vernieuwd aanbod van lunch- en dinerarrangementen. Daarnaast kan het museum ook enkele nieuwe activiteiten aanbieden.