Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf netwerken steeds meer online, concludeert Metronieuws.nl nav het onderzoek. 'Voor zakelijke contacten struinen ze zelfs vaker sociale media als LinkedIn en Facebook af dan reguliere netwerkplekken als congressen en borrels. Dat blijkt uit onderzoek dat ondernemersplatform De Zaak en ING vandaag presenteren', aldus Metro.
De belangrijkste uitkomsten uit het onderzoek, die zeker ook gelden voor de eventbranche. Opvallend: de keiharde omzetstijging als gevolg van goed netwerken blijft online achter ten opzichte van het face to face netwerken:
- Vier op de vijf ondernemers netwerkt wel eens. Tweederde van hen netwerkt op de traditionele manier: bij een branchevereniging en tijdens congressen, workshops, borrels of seminars.
- Een nog iets groter deel (71%) is actief op online netwerken.
- 5% van de ondernemers is niet van plan te gaan netwerken.
- Online netwerken is populairder dan 'regulier' netwerken, hoewel beide vormen tegelijkertijd worden ingezet.
- 60% van de ondernemers die op de traditionele manier netwerken, zegt dat hun omzet is verhoogd dankzij hun netwerkactiviteiten. Ze berekenen dit samen op 12,5% omzetstijging.
- Ook voor online netwerkers is omzetstijging weggelegd. 20% van hen geeft aan dat de omzet met een kleine 9% is toegenomen.