28 augustus 2015

Onderzoek: minder vlees + meer groente = 5% meer winst

Door Maartje Springer

Rubrieken

PARTYCATERING - Interessant nieuws voor partycateraars en eventorganisatoren. Uit onderzoek van Wageningen University & Research is namelijk gebleken: minder vlees meer groente, is een hogere gasttevredenheid en winstmarge.

Dit blijkt uit het onderzoek naar het verhogen van de groenteconsumptie in Nederland. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van welzijn, gezondheid & sport en Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland Frugi Venta.

Uit het vooronderzoek kwamen 8 categorieën naar voren die d.m.v. een experiment meer inzicht moeten verkrijgen in de groenteconsumptie. Jeréll Roos, begeleider van het experiment in de categorie 'restaurant', voerde zijn onderzoek uit bij 3 locaties van een bekende Nederlandse hotelketen. Gedurende 2 weken woog hij de overgebleven porties, van de ruim 1500 teruggekomen gerechten van gasten, en koppelde deze metingen aan de enquetes die ter plekke door zijn onderzoeksteam zijn uitgevoerd.

Belangrijkste conclusies
'Eén van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is een hogere gasttevredenheid (+9%) door het verkleinen van de vleesportie en het verhogen van de groentenportie. Bovendien zorgt dit voor een margeverbetering van 5% en kan er 0,25 eurocent worden bespaard per gerecht', aldus Roos.

Andere conlusies van het onderzoek:

- Serveer groente met warme bereiding
- Zorg voor variatie
- Serveer op het bord i.p.v. apart
- Meer serveren is meer eten
- Verklein de vis/vleesportie en vergroot de groenteportie
- Luxe groenten worden vaker gegeten en presentatie is belangrijk

Wat betekent dit voor partycateraars?
Tot nu toe heeft het onderzoek voornamelijk betrekking op hotels en restaurants, maar Roos verwacht voor partycateraars dezelfde uitkomsten. ‘Dit onderzoek vond plaats bij een bekende Nederlandse hotelketen. Bij drie vestingen van deze keten komen momenteel dezelfde resultaten naar voren. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook betrekking heeft op partycateraars. Belangrijk is wel dat het per segment verschillend kan zijn. Het monitoren van de gasttevredenheid en het meten van de consumptie is hierbij erg belangrijk; er is geen uniforme formule voor iedereen.’