
De drie belangrijkste uitkomsten van het IPA Bellwether onderzoek over Q1 2022:
- De groei van totale marketingbudgetten op het hoogste punt sinds 8 jaar
- CMO's spreken over sterk optimisme voor marketingbudgetten in 2022/2023
- Stijgend leefkosten, supply chain problematiek en de oorlog in Oekraine worden genoemd als bedreiging voor dit optimisme
Het Bellwether onderzoek toont een positieve bijstelling van de totale marketingbudgetten. Bijna een kwart van de ondervraagde marketingverantwoordelijken sprak over een opwaartse bijstelling. Daar tegenover staat ook een gekrompen budget bij 1 op de 10 ondervraagden. Netto kwam een stijging van 14,1 procent uit het onderzoek, die stijging was in Q4 van 2021 nog slechts 6,1 procent.
Wie vervolgens de marketingbudgetten uiteenzet in de verschillende marketingtools, ziet een enorme piek:
Eventmarketing: + 18,7 procent
Uit interviews binnen het onderzoek met marketingbeslissers bleek dat die groei een duidelijke uitleg heeft: 'De omschakeling naar een "leven met COVID"-strategie in het Verenigd Koninkrijk, naast een verdere versoepeling van de pandemiebeperkingen tijdens de eerste maanden van het jaar, gaf bedrijven het vertrouwen om grotere events met klanten te plannen en weer grote business events, beurzen en congressen te organiseren.
Zo ziet de analyse van marketingbudgetten eruit (bron IPA Bellwether):
