
Door via GPS de locatie van bezoekers op een evenement in kaart te brengen kan een crowd manager direct belangrijke beslissingen nemen tijdens het evenement. Voor het verzamelen van de GPS-data heeft het bedrijf CrowdEvents.com een tracker ontwikkeld die door evenementen kan worden toegevoegd aan hun iOS of Android applicatie. Deze tracker geeft anoniem de locatie van de bezoekers door aan de crowd manager, die op zijn beurt in het online dashboard op verschillende kaarten de bezoekersstromen live kan volgen.
Waar lopen de bezoekers op dit moment? Waar lopen beveiligers op dit moment? Waar zitten eventuele knelpunten of wat is de wachttijd bij entree, bars en toiletten? De crowd manager krijgt deze informatie realtime binnen. Het gebruik van camera’s en beveiligers op de juiste plek blijft nog steeds essentieel, die kunnen helpen om de situatie goed in te schatten. Zodra er een situatie ontstaat die gevaar kan opleveren, kan de crowd manager via een push notificatie bezoekers een andere kant opsturen of verder informeren. Naast de crowd manager kan ook de organisatie van het festival met de data aan de slag. Zodra de wachttijd bij een bar te hoog is, kan het lonen om extra personeel bij de bar in te zetten om op die manier de omzet te verhogen. En na het evenement kan met de analyse-tools worden nagegaan of de layout van het evenement in toekomstige edities te verbeteren is.