22 december 2011

Nauta Evenementencommunicatie bedenkt concept voor C&A

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU CONCEPTONTWIKKELING - C&A Nederland benaderde Nauta Evenementencommunicatie voor de organisatie van een lokaal project waarbij de kinderen van Sneek werden betrokken in het corporate giving programma van de organisatie.

Achterliggende gedachte was dat de kinderen de mogelijkheid kregen om het donatiebedrag te verdelen over een aantal lokale en landelijke goede doelen. 'Gezamenlijk hebben we dit concept inhoudelijk verder ontwikkeld tot “Kids Giving”, aldus Bram Nauta van het evenementenbureau in conceptontwikkeling.

“Kids Giving” heeft een aantal doelstellingen. De belangrijkste is om kinderen bewust keuzes te laten maken. Zij bepalen individueel hoe ze het door C&A beschikbaar gestelde bedrag gaan verdelen. Zij maken daarbij een keuze uit vijf goede doelen, 3 nationaal (Ruud van Nistelrooy Academy, SOS Kinderdorpen, Gered Gereedschap) en 2 uit de regio (Foppe Fonds, Stichting Leergeld Sneek). Een andere doelstelling is om publiciteit te genereren. In samenwerking met PR-bureau Linden & Barbosa wordt daar invulling aan gegeven. Een voorwaarde is natuurlijk dat het geheel op een “Olympisch niveau” gestalte en vorm krijgt.

Cameraploegen
'Eind november ‘pitchten’ de goede doelen zichzelf in 10-minuten presentaties in de klas. Een hele dag lang, op 3 verschillende scholen (katholiek, christelijk en openbaar) aan circa 350 leerlingen. Daarna begon het communicatietraject. Spreekbeurten, website, een dagelijkse prijsvraag, aandacht in de klas, social media, vele middelen werden ingezet. Woensdag 14 december was de finale. Alle klassen kwamen bij elkaar in een sporthal. Bij binnenkomst kreeg ieder kind 7 kerstballen die ieder een waarde hadden van € 30,--. Een laatste 1 minuut-presentatie van de goede doelen volgde en daarna mochten de kinderen de kerstballen verdelen onder de 5 doelen. SBS-Shownieuws was één van de vijf tv-ploegen. Vele media publiceerden, de één met een foto van het verdelen van de kerstballen, de ander met Jan Smit prominent in beeld. Hij verzorgde als ambassadeur van C&A – en van SOS Kinderdorpen – een verrassingsoptreden.

In 2011 viert C&A haar 170 jarig bestaan. In 1841 is C&A opgericht in Sneek door de broers Clemens en August Brenninkmeijer. In dit speciale jubileumjaar organiseert C&A een aantal activiteiten in en rondom Sneek om te laten zien dat ze nog steeds verbonden zijn met Sneek. Nauta heeft intensief samen gewerkt aan een speciaal ontwikkelde fietsroute en de lancering hiervan en aan het Kids Giving project.