16 mei 2011

MICE Nieuws: Innovatie SAT tijdens Indaba 2011

Door Dennis Pentinga

Rubrieken

DURBAN - MICE - De jaarlijkse Tourism Indaba, het vierdaagse evenement voor de reisbranche in Durban dat vorige week plaatsvond, trok deze editie een ware boost aan Zuid-Afrikaanse exposanten: 1610. Met 3000 international buyers uit 98 verschillende landen en meer dan 600 mediavertegenwoordigers staat de bezoekersteller op ruim 16.000. De toptravelbeurs plust hiermee 11 procent ten opzichte van vorig jaar.

Zuid-Afrikaanse hoogwaardigheidsbekleders toonden zich tijdens de openingsceremonie van de vakbeurs uitermate tevreden met de 15,1 procent groei in 2010. Het jaar waarin Zuid-Afrika - door de hoge kosten van het WK Voetbal 2010 - de kans had zich aan de wereld te presenteren als een uitstekende vakantie- én incentivebestemming.

Met de nieuwe payoff 'leave ordinary behind' wil het land in tien jaar groeien naar dubbele bezoekersaantallen. Was het aantal in recordjaar 2010 nog 8 miljoen (een groei van 1 miljoen bezoekers ten opzichte van 2009), in 2020 streeft het Ministerie van Toerisme naar een aantal 'arrivals' van 15 miljoen.

Technologisch hoogstandje
'Leave ordinay behind' kon men zelf ontdekken via een kras staaltje technologie. De E-table op de stand van South Africa Tourism trok veel belangstellenden. Er is een goede hoop dat deze soort uitvergrote iPad met allerlei handige doorklikmogelijkheden qua beleving en interesse naar alle provincies gaat, en inclusief social media-applicaties, op de komende vakantiebeurs in 2012 in Utrecht te zien zal zijn.

Het event werd gehouden in Durban's Inkosi Albert Luthuli International Convention Centre, dat voorkomt in de ranking van 'Top 10 Convention Centres of the World'.