18 november 2011

MICE-column Ellen van Ree: Freeloaders? Opzouten!

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

MICE NIEUWS - Ellen van Ree is onze fantastische MICE-redacteur op afstand. Vanuit Amsterdam vult ze onze redactie aan en is ze verantwoordelijk voor ons MICE-deel. In haar katern binnen het EventBranche Magazine opent ze tegenwoordig met een eigen column. Haar openingscolumn is messcherp...

Freeloaders? Opzouten!

Irritatie. Plaatsvervangende schaamte. Dat roepen die mannetjes en die vrouwtjes bij mij op. De freeloaders in de business. Natuurlijk, ik ken ze uit de evenementenbranche. De innemers die glazen bubbels achterover klokken, schalen amuses leegschrapen en stilletjes verdwijnen tot je ze tegenkomt op een volgend event. Maar dat ze ook in het internationale MICE segment opereren. Tsss.

Het doet me denken aan de rouwadvertenties die mensen vrolijk uitpluizen, op zoek naar een gratis plakkie kleffe cake en kopje koffie. Vaak zijn het innemende personen, met een babbel van hier tot Tokyo. Dat is wel relevant in de incentivebranche, vooral laten horen dat je reiservaring hebt. Strooien met bestemmingen, bluffen met namen van collega bureaus, nee beter, met die van 'opdrachtgevers'. Vooral die laatsten hakken er in. Dat zal ze leren! Nou, ik leer het nooit.

Sinds ik mee mag en ga op famtripjes, geloof me mensen dat is al járen, kom ik tijdens mijn reizen soms typetjes tegen waarbij ik me afvraag: 'Wat doet U hier? Hoe heb jij je binnen deze groep gesmoesd'. Zonder namen te noemen, recent had ik weer zo'n twijfelgeval bij de kladden. Een wat dubieus geklede dame (nee geen vrouwelijke jaloezie op een seksgenootje mannen!), die regelrecht vanachter de kassa van de botsautootjes van de kermis getrokken leek, dartelde mee tijdens mijn famtrip. Dartelde ja. Madame deed alleen maar waar madame zelf zin in had. Ontrok zich op alle fronten van het officiële programma, had een eigen draaiboekje bedacht, vol highlights die tijdens een vakantie niet zouden misstaan.

Wat ik dan onmiddellijk denk 'heeft de uitnodigende partij, zoals een verkeers- of conventionbureau, dan geen informatie ingewonnen, referenties nagetrokken. Ze verspillen bakken aan marketingbudgetten aan gasten die geen belofte kunnen nakomen, terwijl de ware prospect, welke misschien wel tig events of incentives kan gaan boeken sneu op kantoor zit. Wat een gemiste kans! Ik vernam dat EIBTM dit jaar ook strengere toelatingseisen hanteert. Mooi zo, dan ben ik de schaamte voorbij!

Ellen van Ree