14 mei 2014

MCI zet internationale evenementen uitrol neer voor 25-jarig bedrijf

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENBUREAU CONCEPTONTWIKKELING - MCI legt link tussen traders en topsporters bij internationale uitrol van viering 25-jarig jubileum

Core business van het trading bedrijf is het handelen op basis van een nanoseconde, vele ordes van grootte, kleiner dan wat mensen zonder hulpmiddelen kunnen waarnemen. Er zijn vele boeken geschreven over het traders-vak en gezien de vele overeenkomsten met topsport is voor de viering van het 25-jarige jubileum gekozen hier een link naar te leggen. De overeenkomsten op een rij:

- Continue bezig met persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van prestaties
- Zeer gemotiveerd om te winnen en gaan de concurrentie aan
- Excelleren onder druk
- Mentaal en emotioneel sterk

De link naar topsport is op meerdere momenten gelegd, onder andere door gebruik te maken van uitspraken van bekende topsporters en top coaches en het uitreiken van custom made Nike sportschoenen. 'Voor een jubileum kan je kiezen voor het organiseren van een feest, een open dag, etc, maar het is voornamelijk van belang om verbondenheid en trots te creëren en mogelijk het jubileum ‘te laten leven’ bij het personeel. In geval van het trading bedrijf is er gekozen voor het opzetten van drie verschillende momenten waar het jubileum centraal is komen te staan. En waar een gevoel van verbondenheid en trots is gerealiseerd door kritisch te kijken naar communicatie, inhoud, invulling en uitvoering. Niet alleen in Nederland maar ook internationaal', aldus MCI Amsterdam.

Het creëren van een gezamenlijk doel draagt bij aan een gevoel van verbondenheid. In dit geval heeft het bedrijf aangegeven de netto opbrengst van één dag werk te willen doneren aan een door de medewerkers zelf gekozen project van ´Save the Children´. Het zelf laten kiezen van een tastbaar project zorgde voor optimaal gemotiveerde traders die uiteindelijk een record bedrag hebben opgehaald. Van het gezamenlijk werken aan deze opbrengsten zijn op de verschillende kantoren opnames gemaakt waarvan, voor het creëren van extra verbondenheid, op de feestelijke afsluiting een compilatie is getoond. Ook over de andere momenten is lang nagedacht. Van een down-to-earth taart en speech moment op kantoor tot de Alumni borrel en de feestelijke afsluiting met collega’s en partners. Het creëren van verbondenheid en trots stond centraal.

Internationale uitrol:

Het meest uitdagende was het creëren van internationale verbondenheid. Andere kantoren op andere continenten met een totaal andere culturele achtergrond. Er is voor gekozen de verschillende kantoren zelf vorm te laten geven aan het jubileum, maar wel met de volgende internationale vertrekpunten:

- Link naar topsport wordt gelegd in oa. communicatie en give aways (nike sportschoenen)_
Communicatie;
- Look & feel en communicatie middelen zijn identiek
- Opzet van de verschillende jubileum momenten zijn identiek
- Charity dag staat in het teken van hetzelfde project en goede doel, iedereen draagt dezelfde t-shirts
- Alumni event staat in het teken van nostalgie, foto’s en rekwisieten van het bedrijf worden gebruikt als aankleding van het evenement
- Elk personeelsfeest heeft qua look & feel de uitstraling van het lokale kantoor
- Dress code voor het evenement: ‘the silver edition’

Het tonen van compilatie van de internationale beelden van de charity dag en het onthullen van het gedoneerde bedrag zorgden voor de extra internationale verbondenheid.