Marketingbudgetten+stijgen%3A+meer+budget+naar+events%2C+beurzen+en+sponsoring
Nieuws

Marketingbudgetten stijgen: meer budget naar events, beurzen en sponsoring

Marketing verantwoordelijken in Nederland verwachten een stijging van het marketingbudget in 2024. 50 procent van hen verwacht een stijging van de marketinggelden. Daarbij zal het budget voor events, beurzen en sponsoring met gemiddeld 1,2 procent toenemen. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Linehub, een collectief van marketingmakers.

Er is geen volledige eensgezindheid bij de marketeers in de diverse Europese landen, zo laat het Linehub onderzoek naar marketingbudget zien:

- 44 procent verwacht dat het marketingbudget de komende 12 maanden gelijk blijft

- 39 procent voorspelt een groei qua marketingbudget in 2024

- 16 procent verwacht mede door de onderzekerheid in de wereld een budgetdaling

Interessant: van de marketingbeslissers in de diverse landen zijn de Nederlanders het meest positief. 50 procent van de Nederlandse marketeers ziet in 2024 het budget groeien. Daarmee staat Nederland samen met België op één, gevolgd door Duitsland (46%) en Zweden (37%). Het Verenigd Koninkrijk is mede door de onzekerheid het minst positief: slechts 22% verwacht een stijging.

Het onderzoek geeft ook aan welke marketingdisciplines zullen stijgen en dalen:

De afgelopen 12 maanden werden de marketingbudgetten gedomineerd door ‘above the line’-adverteren. Maar het lijkt erop dat dat de komende 12 maanden gaat veranderen, omdat paid social media marketing of reclame naar verwachting het grootste deel van de marketingbudgetten in beslag gaan nemen.

Marketingdisciplines waar meer budget naartoe zal gaan, zijn onder meer sponsoring, beurzen en evenementen (stijging van 1,2%); organic social media (+1,1%) en SEA (+0,9%). Onderstaande tabel laat zien dat met name in Nederland events een zeer grote rol spelen binnen de marketingmix:

Voor veel bedrijven betekent het uitdagende economische klimaat dat de meeste marketingbeslissers hun inspanningen richten op het werven van nieuwe klanten in bestaande markten (63%). Dit is de prioriteit voor meer dan het dubbele dan de volgende belangrijkste prioriteiten: uitbreiden naar nieuwe markten (31%) en het ontwikkelen van merkpersoonlijkheid (30%).

Een terugkerend thema is de nadruk op effectiviteit - maar liefst 73% van de respondenten is het erover eens dat de marketingindustrie prioriteit moet geven aan effectiviteit. Hoewel 64% van de decision makers zich onder druk voelt staan om de ROI van marketing aan te tonen.

Over het onderzoek:
Het onderzoek is uitgevoerd onder 204 marketing decision makers in Neder- land, België, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De interviews zijn online gehouden door Sapio Research namens Linehub, het collectief van marketing makers dat haar medewerkers in hun kracht zet en bedrijven helpt de juiste resultaten te boeken.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.