
Kubik kreeg de award voor PUMA’s Event Marketing activiteiten tijdens de Volvo Ocean Race 2011-12 zoals deze door de Amsterdamse vestiging van Kubik zijn ontworpen en wereldwijd uitgevoerd. 'Het succes van dit evenement – dat volledig merk gedreven was -
komt voort uit de zeer consistent uitgevoerde positionering en creatieve uitvoering op alle niveau’s. Hiermee onderstreept PUMA zijn merkwaarden ook in dit voor hen nieuwe marktsegment', aldus de jury.
PUMA nam voor de tweede keer deel aan de Volvo Ocean Race, een negen maanden durende zeilrace rond de wereld. Tijdens deze race worden tien “stop-over” havens aangedaan op vijf continenten. In elk van deze tien havens was de Race Village het middelpunt voor de bezoekers: de lokale bevolking, gasten en de zeilliefhebbers. PUMA maakte gebruik maken van haar aanwezigheid in deze zeilrace om de verkoop van zowel professionele zeilkleding als de trendy sportkleding te promoten en de bezoekers direct deelgenoot te maken van de PUMA lifestyle. PUMA’s zeilboot, Mar Mostro (Monster
van de Zee) vormde het overkoepelend element voor de vormgeving van de PUMA presentaties en de programmering van de activiteiten.
Shopping experience
Kubik creeerde voor PUMA zowel een tijdelijke winkelruimte als een hospitality omgeving. PUMA maakte gebruik van vijf speciaal vervaardigde 40’ containers voor deze “pop-up store” met een industriële en nautische uitstraling. De bovenste verdieping werd omgetoverd tot Bar Mostro, waar de gasten tijdens de stop-overs kunnen ontspannen met een geweldig uitzicht op de haven. PUMA’s Social Club, een separate unieke opblaasbare accommodatie, was met name populair bij jongere bezoekers met z’n afterhours, lounge setting. De club bestaat uit een bar, podia, dansvloer, terras en biedt ruimte aan een DJ en geavanceerde beeld en geluidsinstallaties. Deze twee paviljoens vormden de basis voor PUMA’s live evenementen in de Race Village.
Social Media
PUMA gebruikte deze evenementen en de sociale media tijdens elke stop-over om publiciteit te creëren, om de verkoop te stimuleren en PUMA’s naamsbekendheid te vergroten. Belangrijke retailers en relaties werden uitgenodigd om PUMA’s speciale evenementen rond de in-port races te bezoeken. Voor jongeren werden speciale PUMA Social Club avonden georganiseerd met lokale artiesten en Dj’s. De bezoekers konden deelnemen aan verschillende zeilactiviteiten en natuurlijk de PUMA sportkleding en schoenen uitproberen en kopen. Gezien het succes van deze campagne en vanuit duurzaamheidsperspectief worden de containers ook ingezet voor PUMA’s activiteiten rondom America’s Cup evenementen die plaatsvinden in 2012 en 2013. De containers worden in een nieuwe opzet en uitstraling opnieuw door het Kubik team over de
gehele wereld geplaatst.